چککیفری

وکیل چک

وکیل چک وکیل پایه یک دادگستری می‌ باشد که در رشته حقوق تحصیلات خود را پشت سر گذاشته است و در زمینه‌ های مختلف حقوقی و کیفری دارای تجربه ی کافی و مهارت مورد نیاز می‌ باشد.

این وکیل در زمینه ی مباحث مربوط به چک از جمله قانون تجارت، قانون اصلاح، قانون صدور چک و… دارای تخصص ویژه‌ ای است. اگر در زمینه ی چک و مسائل تجاری به مشکل خاصی خورده‌ اید می‌ توانید از وکلای متخصص در این زمینه در مجموعه داد فران امین کمک بگیرید.

تعریف چک

برای اولین بار چک در سال ۱۳۱۱ وارد قانون تجارت شده است و این قانون در سال‌ های گذشته چندین بار اصلاح شده است و طی این اصلاحات چک به این صورت تعریف می‌ شود: (چک نوشته‌ ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد و یا به دیگری واگذار می‌ کند. به بیان ساده‌ تر چک سند انتقال و وسیله ی مبادله ی‌ پول است.

اقسام چک

اقسام مختلف چک شامل موارد متعددی است که یک وکیل چک متخصص نسبت به این موارد آگاهی لازم را دارد. در ادامه انواع چک را با هم مرور می‌ کنیم که عبارتند از:

چک عادی و چک تایید شده که توسط صاحب چک صادر می‌ شوند. چک تضمین شده، چک رمزدار بین بانکی و چک مسافرتی که به وسیله ی بانک صادر می‌ شوند.

نحوه برگشت زدن چک و گرفتن گواهی عدم پرداخت

در شرایطی که یک فرد قصد برگشت زدن چک را داشته باشد در مرحله ی اول باید به سراغ گواهی عدم پرداخت برود. تا این گواهی صادر شود. برای دریافت این گواهی فرد به بانک مراجعه کرده و تقاضای دریافت گواهی می‌ کند و در صورتی که دارنده چک قصد شکایت از صادر کننده چک را داشته باشد باید طی مدت ۶ ماه اقدامات لازم را انجام دهد.

بدون گواهی عدم پرداخت امکان مراجعه به دادگاه یا دادسرا برای اقدامات قانونی برگشت زدن چک وجود ندارد. حدود ۴۸ ساعت طول می‌  کشد تا با بررسی چک به وسیله قاضی علیه بدهکار چک حکم اجرایی صادر شود. برای برگشت زدن چک مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه الزامی است. علاوه بر این داشتن لاشه‌ ی چک، کپی برابر اصل آن و گواهی عدم پرداخت از بانک نیز باید به همراه شما باشد.

وظایف صادر کننده چک چیست؟

صادر کننده چک وظیفه دارد که برگ چک صیادی را بنویسد و تمام ارکان چک را رعایت کند و در وجه دریافت کننده چک را صادر کند. علاوه بر این ثبت اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات هویتی باید در سامانه صیاد انجام شود.

 وظایف گیرنده (دریافت کننده) چک چیست؟

گیرنده چک باید اطلاعات روی برگ چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و اگر مورد تایید است، تایید کند. علاوه بر این گیرنده چک می‌ تواند در صورت عدم تطبیق اطلاعات چک به یکی از دلایل رد چک عدم تایید در سامانه را ثبت کند.

قوانین لازم الاجرا برای صادر کنندگان چک برگشتی

  • عدم افتتاح حساب و صدور کارت بانک جدید
  • ممنوعیت ارائه دسته چک جدید در سامانه صیاد
  • پرداخت مبلغ کسری چک از وجوه تمام حساب‌ ها و کارت‌ های بانکی صادر کننده چک
  • عدم پرداخت تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه‌ های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسناد ارزی و ریالی
  • مراحل نقد کردن چک برگشتی (طبق قانون جدید)

وکیل چک تهران به تمام این قوانین مسلط است و می تواند مشاوره های مفیدی را به شما ارائه کند.

 

 

چک صیادی

به نوع جدیدی از چک گفته می‌ شود که بر اساس قانون جدید و صدور چک در سامانه صیاد و با نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌ شود. ویژگی‌ های جالب این چک باعث شده است که نسبت به چک‌ های قدیمی امنیت بیشتری داشته باشد و ضمانت اجرای آن نیز بیشتر باشد. بر اساس ماده ۶ قانون جدید صدور چک، بانک‌ ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود حتماً از طریق سامانه صدور یکپارچه چک یعنی صیاد نزد بانک مرکزی اقدام کنند.

فرایند انتقال چک در سامانه چک

برای این کار می‌ توانید به سایت بانک مرکزی یا اپلیکیشن‌ های معتبر پرداخت موبایل از جمله آپ مراجعه داشته باشید. بعد از اینکه برنامه را اجرا کردید گزینه چک صیادی را انتخاب کنید. در مرحله بعدی توضیحات مربوط به سامانه صیاد برای شما نمایان می‌ شود. با مطالعه این توضیحات دکمه سبز رنگ (بعدی) را بفشارید.

اکنون شما در سامانه صیاد برنامه آپ قرار می‌ گیرید که باید گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب کنید. در مرحله ی بعدی باید احراز هویت شما انجام شود. در صفحه جدید ثبت انتقال چک در سامانه صیاد که برای شما نمایان می‌ شود ابتدا بانک صادر کننده چک را مشخص کرده و پس از آن شناسه صیادی چک که یک کد ۱۶ رقمی بوده را در قسمت بالا سمت چپ چک می‌ بینید که باید در کادر مربوطه وارد کنید و بعد دکمه مرحله بعد را بزنید. در حال حاضر چک صیادی به شما نشان داده می‌ شود در صورت تایید اطلاعات، دکمه ی انتقال را بزنید.

در مرحله بعد باید مشخصات دریافت کننده یا دریافت کنندگان چک را در سامانه صیاد وارد کنید. برای این کار باید نوع شخص انتقال گیرنده را مشخص کرده که یک شخص حقیقی است، یا حقوقی یا حتی اتباع خارجی، بعد از آن بر اساس نوع شخصی که انتخاب کردید کد ملی شناسه ملی یا کد اتباع راد در کادر مربوط وارد کرده و دکمه استعلام را بزنید.

در مرحله بعد ثبت انتقال چک در سامانه صیاد مشخصات چک و مشخصات دریافت کنندگان چک برای شما به نمایش در می‌ آید در صورتی که بین این اطلاعات مغایرت وجود دارد می‌ توانید دکمه برگشت و اصلاح را بزنید ولی در صورتی که مشخصات مورد تایید شما هستند می‌ توانید دکمه ی تایید و انتقال چک را بزنید.

استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی

برای استعلام چک برگشتی صیادی متقاضی می‌ تواند با ارسال کد صیادی چک به سرشماری ۷۰۱۷۰۱ اقدامات لازم را انجام دهد و برای استعلام چک برگشتی قدیمی به سامانه رده مراجعه کرده و با استفاده از کد ملی وضعیت چک را استعلام کند‌.

استعلام چک رایگان

با کمک اپلیکیشن ساد ۲۴ می‌ توانید به صورت رایگان استعلام چک صیادی را بگیرید. کسانی که با چک سر و کار دارند می‌ توانند با استفاده از شناسه صیاد ۱۶ رقمی از خوش حسابی صادر کننده چک و اعتبار آن اطمینان پیدا کنند. با کمک این سامانه شما قبل از دریافت چک می‌ توانید از تعداد و مبلغ چک‌ های برگشتی صادر کننده چک مطلع شوید.

قوانین جدید چک برگشتی و حکم جلب

با مشاوره‌ های یک وکیل چک می‌ توانید نسبت به قوانین جدید چک برگشتی در دریافت حکم جلب آشنایی کامل پیدا کنید. به طور کلی اخذ دستور حکم جلب چک برگشتی یکی از مهم‌ ترین ضمانت‌ های لازم الاجرا بودن چک است و شخصی که چک را در دست دارد این اختیار را خواهد داشت تا صادر کننده را به صورت قانونی جلب کند. مواردی که هنگام اخذ حکم جلب بر اساس قانون جدید باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • حکم جلب چک برگشتی به دو دسته تقسیم می‌شود حکم سیار و حکم عادی.
  • حکم سیار: به این معنی است که شما از مکان فرد مورد نظر اطلاعی ندارید و تمام کلانتری‌ های ایالتی در حال انجام اقدامات لازم برای دستگیری فرد هستند.
  • حکم عادی: بر اساس قوانین چک ضمانت در اکثر موارد این نوع دستور گرفته می‌ شود و در دستور بازداشت معمولی آدرس و محل سکونت فرد مشخص خواهد شد و فرد تحت تعقیب پلیس قرار می‌ گیرد تا دستگیر شود.
  • مدت اعتبار دستور جلب توسط قاضی تعیین خواهد شد در صورتی که فرد در مدت تعیین شده دستگیر نشود حکم بازداشت نیاز به تمدید پیدا می‌کند.
  • طبق قانون چک برگشتی اخذ حکم جلب از طریق شکایت کیفری بسیار ساده‌ تر است و در این زمینه یک وکیل چک می‌ تواند به شما کمک کند.

 گرفتن حکم جلب چقدر زمان می‌ برد؟

حکم جلب زمانی صادر می‌ شود که در پرونده‌ های حقوقی فرد برای مطالبه طلب خودش به دادگاه شکایت کند و حکم محکومیت بدهکار را از دادگاه بگیرد.

حکم جلب چک برگشتی کیفری و حقوقی

بر اساس نوع چک با توجه به اینکه کیفری حقوقی است و برای گرفتن حکم جلب و شکایت از چک کیفری حقوقی باید در دو دوره یعنی حداکثر تا شش ماه اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. در دوره نخست باید چک را برگشت بزنید و گواهی عدم پرداخت را دریافت کنید. بعد از اتمام این ۶ ماه به هیچ عنوان امکان طرح شکایت کیفری وجود ندارد.
  2. در دوره دوم باید حداکثر تا مدت زمان ۶ ماه بعد از اینکه گواهی عدم پرداخت را دریافت کردید به مراجع قضایی برای طرح شکایت بروید و حکم جلب چک برگ گشتی را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت چک برگشتی

  • کپی برابر با اصل چک
  • کپی برابر با اصل گواهی عدم پرداخت
  • تنظیم شرکت برای چک برگشتی در مراجع قضایی مربوطه
  • ابطال تمبر چک
 مجازات چک برگشتی

در صورتی که مبلغ چک کمتر از یک میلیون باشد شخص به ۶ ماه حبس محکوم می‌ شود. در صورتی که مبلغ چک از ۱ تا ۵ میلیون باشد جریمه آن بین ۶ ماه تا یک سال حبس است و وقتی که مبلغ مندرج در چک بیش از ۵ میلیون تومان باشد ۱ تا ۲ سال حبس و دو سال ممنوعیت از نگهداری دست چک دارد.

سخن آخر

از آنجایی که قوانین مربوط به چک بسیار گسترده هستند کمک گرفتن از وکیل چک می‌ تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز هرگونه چالش در این زمینه بتوانید اقدامات قانونی را به نحو احسن انجام دهید و برای احقاق حقوق خود اقدام کنید. با کمک مجموعه دادفران امین و مشاوره‌ های وکلای متبحر این مجموعه قطعاً مشکلات مالی شما به بهترین شکل حل می‌ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا