کیفری

وکیل خیانت در امانت

خیانت در امانت از جمله جم هایی است که مجازات دارد و نقش وکیل خیانت در امانت پیشبرد پرونده های مربوط به این جرم است. این جرم، چه در قانون مجازات اسلامی و چه در شرع، عملی بسیار قبیح و دور از اخلاق شناخته می شود. نکته مهمی که در رابطه با این جرم وجود داد، این است که نیازی نیست لزوما مجرم از انجام این جرم سودی برده باشد، همینکه به مالک ضرر رسانده باشد، برای مجازاتش کافی است.

از آنجایی که این جرم مضر به حقوق شخصی و مصالح عمومی است و جرمی است که بر پایه سوء استفاده از اعتماد فرد دیگر اتفاق می‌ افتد، در کل جهان و جوامع قبیح شمرده می‌ شود و مجازات خاص خود را دارد.

 

خیانت در امانت چیست؟

بر اساس ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی هرگاه اموال منقول و غیرمنقول مثل وجه نقد،  لوازم و ملک و اسنادی مثل چک، سفته و قبض به عنوان اجاره، امانت، رهن ملک یا برای وکالت یا انجام هر کاری با اجرت یا بی اجرت به شخص داده شوند و سپس شخص تحویل گیرنده در اموال یا اسنادی که در اختیار دارد دخل و تصرف داشته باشد، از آن ها استفاده کند یا به هر صورتی آن ها را گم یا نابود کند،  خیانت در امانت را مرتکب شده است. که در این موقعیت وکیل متخصص خیانت در امانت می‌ تواند برای احقاق حقوق مالک نهایت تلاش خود را انجام دهد.

انواع خیانت در امانت

  1. خیانت در امانت از طریق سو استفاده از ضعف نفس اشخاص ماده (۵۹۶ قانون مجازات اسلامی)
  2. خیانت در امانت در قانون ثبت اسناد و املاک (ماده ۲۸ قانون ثبت اسناد و املاک)
  3. خیانت در امانت از طریق سو استفاده از سفید مهر (ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی)
  4. خیانت امانت مستخدمین دولت در اموال اسناد دولتی (ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی)
  5. خیانت در امانت در قانون تصدیق انحصار وراثت (ماده ۶ و ۱۱ قانون تصدیق انحصار وراثت)
  6. خیانت در امانت در قانون تجارت (مواد ۳۴۹، ۳۷۰ و ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی)

مجازات جرم خیانت در امانت

قطعاً یک وکیل خیانت در امانت نسبت به مجازات این جرم آگاهی کامل دارد. اما ما در این محتوا شما را با مجازات این جرم آشنا می‌ کنیم.

فردی که در معامله‌ های مختلف، در مقابل امانت طرفین معامله خیانت انجام می‌ دهد،  بعد از شکایت شاکی و بررسی دادگاه به عنوان مجرم شناخته می‌ شود و طبیعتاً باید مجازات شود.

قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ مجازات خیانت در قبال امانت را حبس بین شش ماه تا ۳ سال اعلام کرده است. اما ماده ۱۰۴ اصلاحی قانون کاهش حبس مجازات تعزیری که در سال ۹۹ به تصویب رسید این جرم را به جرم قابل گذشت تبدیل کرد. به این صورت که شاکیان این حق را خواهند داشت که از شکایت خود بگذرند و فرد مجرم متحمل مجازات حبسی که ذکر کردیم نشود. میزان مجازات خیانت در امانت طبق قانون جدید از سه ماه تا یک و نیم سال کاهش پیدا کرده است.

مدارک مورد نیاز برای شکایت خیانت در امانت

اگر قصد شکایت بابت خیانت در امانت را دارید، حتماً قبل از هر اقدامی از یک وکیل خیانت در امانت مشورت بگیرید. تا بر اساس اصول لازم و در کوتاه‌ ترین زمان فرایند شکایت شما انجام شود.

مدارکی که برای ثبت این شکایت نیاز دارید عبارتند از:

  • رسید مال سند یا مدرک سفید مهر واگذار شده به فردی امین
  • طرح شکایت و اظهارنامه در رابطه با جرم تعیین شده
  • شهود برای ثابت کردن جرم خیانت در امانت
  • اسناد و مدارک برای آگاه کردن مراجع ذی نفع از حقیقت و بطن ماجرا

نحوه شکایت از جرم خیانت در امانت چگونه است؟

برای اینکه یک فرد بخواهد شکایت خود را در زمینه خیانت در امانت ثبت کند باید مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که جهت ثبت شکایت، فرد باید پروفایلی در سامانه ثنا و ثبت دادخواست بسازد.
  • در قدم دوم فرد باید فرم شکایت خود را پر کند. در این موقعیت وکیل خیانت در امانت می‌ تواند به او کمک کند تا متن شکواییه درست، دقیق و کامل باشد.
  • بعد از اینکه مدارک و فرم شکوائیه کامل شد، دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست و پیوست آن را به مرجع ذی‌ صلاح ارسال خواهد کرد.
نحوه رسیدگی به جرم خیانت در امانت

وقتی که دادخواست برای شکایت از جرم خیانت در امانت با کمک وکیل خیانت در امانت ثبت شد، مراحل خاصی طی می‌رشوند تا در نهایت حکم نهایی صادر شود. این مراحل را در ادامه بررسی می‌ کنیم تا با نحوه رسیدگی به این جرم، به صورت کامل آشنا شوید.

  • در ابتدا دو طرف دعوا به شورای حل اختلاف دعوت می‌ شوند. تا با جلساتی دعوای بین آن ها تمام شود و شاکی در صورت رضایت، شکایت خود را پس بگیرد.
  • در صورتی که طرفین دعوا صلح نکردند یا پیگیر جلسات شورای حل اختلاف نبودند، پرونده به دادسرا ارسال خواهد شد.
  • دادگاه در این مرحله با مدارک موجود و بررسی شواهد شهود جرم را به طور کامل بررسی خواهد کرد.
  • در صورتی که جرم ثابت شود با توجه به میزان شدت جرم، مدت زمان حبس به عنوان مجازات توسط دادگاه تعیین می‌ شود که متغیر است.
  • (دقت کنید در صورتی که شواهد و مدارک کامل نباشد پیگیری پرونده از سمت دادسرا متوقف می‌ شود. پس حتما قبل از ثبت شکایت، تلاش کنید که شواهد و مدارک کاملی داشته باشید.)
سخن آخر

اکنون که طی این محتوا با جرم خیانت در امانت به طور کامل آشنا شدید، می توانید در موقعیت های مختلفِ مواجهه با این جرم، از وکیل خیانت در امانت کمک بگیرید. تا مراحل قانونی را بهتر و با سرعت بیشتر پیش ببرید. مجموعه دادفران امین به عنوان یکی از کامل ترین مجموعه ها در زمینه معرفی وکلای متخصص، بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران را به شما معرفی خواهد کرد. تا بتوانید با مشاوره های تخصصی وکیل، پرونده خود را بهتر پیش ببرید. امکان انجام مشاوره هم به صورت حضوری و هم به صورت تلفنی و آنلاین، توسط وکلای متخصص این مجموعه، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا