ملکی

وکیل هبه و رجوع از هبه

وکیل هبه و رجوع از هبه فردی متخصص در زمینه ی حقوقی می باشد که پرونده های موفقی در این زمینه داشته است. هبه طبق قانون مدنی، نوعی عقد جایز به حساب می آید. بر اساس این تقسیم بندی عقد جایز به عقودی می گویند که امکان رجوع از آن بدون موافقت طرف، امکان پذیر است.

مجموعه دادفران امین به عنوان یکی از کامل‌ترین مجموعه های معرفی کننده وکلای متخصص، در خدمت شما می‌ باشد و بهترین وکلا را در حوزه هبه و رجوع از آن به شما معرفی می‌ کند. تا با دریافت مشاوره‌ های مفید بتوانید اقدامات حقوقی را به صورت قانونی انجام دهید.

رجوع از هبه چیست؟

هبه نوعی عقد جایز است زیرا واهب یا هبه کننده هر زمانی که بخواهد توانایی بهم زدن عقد هبه را خواهد داشت و می تواند مالش را پس بگیرد. طبق اصطلاح حقوقی، این اقدام رجوع از هبه نام دارد.

اما مسئله مهمی که در این باره وجود دارد این است که ممکن است خانم‌ها برخی اوقات اقدام برای بخشیدن مهریه داشته باشند. فرایند بخشیدن مهریه هم عقد هبه می‌ باشد. زیرا زن مالی که قانوناً به او تعلق داشته است را به شوهرش بخشیده است.  اما گاهی از این بخشیدن پشیمان می‌ شود و می‌ خواهد که مهریه‌ اش را دریافت کند. در این شرایط امکان رجوع از هبه وجود خواهد داشت.

در چه مواردی امکان رجوع از هبه وجود ندارد؟

علی رغم اینکه طبق قانون مدنی رجوع از هبه امکان‌پذیر می‌ باشد اما بر اساس ماده ۸۰۳ قانون مدنی برخی از موارد هم هستند که در صورت وقوع، واهب یا هبه کننده دیگر نمی‌ تواند از هبه رجوع کند و آن را پس بگیرد. طبق این ماده عدم امکان رجوع شامل موارد زیر می‌ شود:

  • در شرایطی که عین موهوبه یعنی مالی که هبه شده است از بین رفته باشد دیگر نمی‌ توان از عقد هبه رجوع کرد.
  • در صورتی که گیرنده هبه پدر، مادر یا اولاد واهب باشند نمی‌ توان از هبه رجوع کرد.
  • در شرایطی که هبه از نوع حبه معوض بوده باشد و عوض هبه هم دریافت شده باشد امکان رجوع از هبه وجود نخواهد داشت.
  • در صورتی که مال هدیه شده از ملکیت به گیرنده خارج شده باشد و به فردی دیگر تعلق بگیرد دیگر نمی‌ توان هبه را پس گرفت.
  • در موقعیتی هم که در مال هبه شده تغییراتی ایجاد شود دیگر نمی‌ توان از هبه رجوع نمود.

اگر قصد رجوع از هبه را دارید و با قوانین آن به طور کامل آشنا نیستید بهتر است که قبل از هر اقدامی از یک وکیل هبه و رجوع از هبه  کمک بگیرید.

دعوای رجوع از هبه

بر اساس قانون عقد هبه واقع نمی‌ شود مگر با قبول متهب و قبض او. بر اساس این تعریف مادامی که متهب مال را قبض یعنی دریافت نکرده باشد عقد هبه منعقد نمی‌ شود. بدین ترتیب رجوع هم موضوعیت پیدا نمی‌ کند و واهب می‌ تواند هر زمان که بخواهد مال مورد نظر را پس بگیرد.

در صورتی که عقد هبه منعقد شود و عین موهوبه قبض یا دریافت شده باشد، واهب در صورتی می‌ تواند از عقد رجوع کند و مال موهوبه را پس بگیرد که دو شرط محقق شده باشد. این دو شرط عبارتند از:

  1. موجود بودن عین موهوبه
  2. حق رجوع واهب از بین نرفته باشد.

شرط اول کاملاً روشن و واضح است. زمانی که عین مال از بین رفته باشد دیگر امکان رجوع وجود نخواهد داشت.

برای اینکه واهب بتواند اعمالی که هبه کرده را پس بگیرد در اولین اقدام باید در دادگاه، دعوای رجوع از هبه اقامه کند. اقامه دعوای رجوع از هبه از طریق دادخواست رجوع از هبه امکان‌ پذیر می‌ باشد.

در صورتی که به دنبال اقامه دعوای رجوع از هبه در دادگاه می‌ باشید حتماً با وکیل هبه و رجوع از هبه مشورت کنید. یک وکیل متخصص می‌ تواند راه و چاه اقامه ی دعوا را به شما نشان دهد و کمک کند که مسیر پرونده خود را سریع تر طی کنید.

شرایط اثبات رجوع از هبه در دادگاه

برای اینکه رجوع از هبه در دادگاه اتفاق بیفتد نقش یک وکیل هبه بسیار پر رنگ خواهد بود. علاوه بر این رجوع از هبه در دادگاه باید تایید شود. جهت تنظیم دادخواست برای این مورد باید به موارد زیادی دقت داشته باشید که در ادامه یادآور می شویم.

وقتی که عقد هبه بین طرفین واهب و متهب منعقد شود و ملک در اختیار متهب قرار بگیرد اگر عین موهوبه یعنی همان ملک موجود باشد،  واهب یا شخصی که هبه کرده است می‌ تواند از آن رجوع کند و بعد از رجوع برای تثبیت آن دادخواست تایید رجوع از هبه را مطرح کند. اعلام رجوع از هبه با هر طریقی امکان‌ پذیر است اما بهتر است که از طریق اظهارنامه ی رسمی باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به هبه و رجوع از هبه

درست است که وکیل هبه و رجوع از هبه می‌ تواند نقش پر رنگی در پیشبرد مسیر پرونده در این زمینه ایفا کند. اما همه چیز بستگی به نظر مرجع صالح برای رسیدگی دارد. در صورتی که موضوع دعوا، ملک باشد دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به پرونده و دعوای تایید رجوع از هبه را دارد. در غیر این صورت دادگاهی که عقد هبه در حوزه آن واقع شده است و دادگاه محل اقامتگاه واهب صالح به رسیدگی است.

سخن آخر

دعوای مربوط به هبه و رجوع از هبه به علت پیچیدگی‌ های قانونی که دارد بدون حضور وکیل متخصص به سرانجام مناسبی نمی‌ رسد. در همین راستا کمک گرفتن از یک وکیل ماهر در این زمینه و دریافت مشاوره‌ های کاربردی می‌ تواند نقش مهم و تعیین کننده ایفا کند.

در این محتوا دانستید که هبه و رجوع از هبه چیست. مجموعه دادفران امین بهترین وکیل هبه و رجوع از هبه را به شما معرفی می‌ کند تا در صورتی که پرونده‌ ای در این زمینه دارید به کمک یک وکیل ماهر پرونده خود را به پیروزی برسانید. لازم به ذکر است که تمام وکلای مشغول در این مجموعه ضمن داشتن تخصص بالا هزینه ی منصفانه ای را برای خدمات خود در نظر می‌ گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا