کیفری

وکیل جعل

یکی از جرایمی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم جعل می‌ باشد و در همین راستا وکیل جعل می‌ تواند به پیشبرد بهتر پرونده‌ های مربوط به این موضوع کمک کند. به علت پیچیدگی خاصی که در قوانین کشور وجود دارد قطعاً بدون وکیل پیگیری پرونده‌ های مربوط به جعل و سایر جرایم کار دشواری خواهد بود.

به همین منظور مجموعه دادفران امین تلاش کرده است تا با معرفی بهترین وکلای متخصص در زمینه‌ های مختلف از جمله در حیطه جلب،  کمک زیادی به افراد بکند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این جرم آشنا شوید.

جعل چیست؟

بر اساس ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی جلب به معنی ساخت یک سند یا نوشته، ساخت امضا یا مهر افراد رسمی و غیر رسمی،  تراش، خراش، الحاق یا قلم زدگی، محو یا اثبات، سیاه کردن، تاخیر یا تقدیم تاریخ اسناد یا از الصاق یک نوشته به نوشته دیگر، استفاده از مهر یک فرد بدون اجازه او و امثالهم، به قصد تقلب می‌ باشد.

جاعل یا فردی که جعل را انجام می‌ دهد به قصد گول زدن یا ضرر رساندن به دیگران دروغ را به جای حقیقت عنوان می‌ کند که این موضوع می‌ تواند نمود های مختلفی مانند جعل اسناد، جعل مهر، جعل تمبر، جعل شناسنامه، جعل کارت ملی، جعل چک و… داشته باشد.

انواع جعل

در کنار شناخت وکیل جعل باید با انواع جرم جعل نیز آشنا شوید. به طور کلی جرم جعل به دو نوع جعل مادی و جعل معنوی تقسیم بندی می‌ شود که در ادامه هر یک را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

جعل مادی

جعل مادی همانطور که از نامش مشخص است،   نشان دهنده انجام یک عمل مادی برای تحقق این جرم می‌ باشد. در این مورد ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که ایجاد مهر، امضا و نوشته افراد رسمی یا غیر رسمی و اعمال هر نوع تغییرات اعم از خراشیدن و تراشیدن، نوعی جعل مادی به حساب می‌ آید. برای مثال، اگر یک فرد برای سود شخصی و یا سود بردن فردی دیگر اقدام به جعل یک سند یا قرارداد کند جعل مادی مرتکب شده است.

جعل معنوی

جعل معنوی به این صورت تعریف شده است که هر موقع یکی از کارمندان و ماموران دولتی در تحریر نوشته‌ ها و قراردادهایی که در حیطه وظایف آن ها می‌ باشد اقدام به جعل انجام دهند، به طوری که موضوع و ماهیت سند را تغییر دهند، جعل معنوی مرتکب شده‌ اند. به این صورت که امور باطل را صحیح یا بالعکس نشان دهند.

تفاوت جعل مادی و معنوی

این دو مورد از جعل ماهیت خاص خود را دارند. البته یک وکیل متخصص جعل نسبت به این موارد آگاهی بیشتری دارد. اما به طور کلی جدا بودن ماهیت هر یک از این جعل‌ ها باعث ایجاد تفاوت بین آن ها شده است. که این تفاوت‌ ها را در ادامه بررسی می‌ کنیم.

جعل مادی در دو بحث اسناد رسمی و عادی مطرح می‌ شود. ولی جعل معنوی صرفاً در بخش اسناد رسمی عنوان می‌ شود.

وقتی رخ دهد، جعل مادی در صورت ادعای جعل به وسیله فرد، از جانب دادگاه کارشناس رسمی تعیین می‌ شود تا صحت ادعای فرد بررسی شود. ولی در جعل معنوی در صورت ادعای جعل مفاد عبارت‌ های یک سند با آن چیزی که نزد مامور رسمی بیان شده است مورد تحقیق قرار می‌ گیرد.

مجازات انواع جرم جعل سند چیست؟

قطعاً یک وکیل جعل نسبت به مجازات جرم جعل سند آگاهی بیشتری دارد. با توجه به اینکه جعل سند رسمی انجام شود یا جعل سند عادی مجازات هر یک متفاوت خواهند بود.

بر اساس ماده ۵۳۲ قانون مجازات اسلامی جعل سند رسمی توسط افراد وابسته به ارگان‌ های دولتی انجام می‌ شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی جاعل به جزای نقدی و حبس بین ۱ تا ۵ سال محکوم خواهد شد. بر اساس ماده ۵۳۳ قانون مجازات هم اگر عمل جعل سند رسمی توسط اشخاص غیر رسمی انجام شود، جزای نقدی و حبس بین ۶ ماه تا ۳ سال خواهد داشت.

طبق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی هر وقت یک شخص سند عادی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن سند را مورد استفاده قرار دهد به جزای نقدی و حبس بین سه ماه تا یک سال محکوم می‌ شود.

وظایف وکیل جعل سند چیست؟

در صورت مواجهه با پرونده‌های مربوط به جعل انتخاب یک وکیل جعل سند می‌ تواند اقدامی موثر به شمار بیاید. وظایفی که یک وکیل در این زمینه بر عهده دارد عبارتند از :

  1. حسب مورد
  2. ثبت شکواییه جعل اسناد یا لایحه دفاعیه یا تجدید نظرخواهی و… به نیابت از موکل در موعد مقرر قانونی
  3. درخواست ارجاع امر به کارشناس
  4. انجام اموری که موکل در خصوص آن ها اقدام به اعطای وکالت نموده و اجتناب از اقداماتی که در حدود اختیارات وی در وکالت‌ نامه نیست.
مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرم جعل

اگر جزو افرادی هستید که قصد شکایت از فردی که جعل انجام داده است را دارید، باید برای این اقدام به مرجع قضایی صالح به رسیدگی جرم جعل مراجعه کنید. البته در این زمینه یک وکیل جعل می‌ تواند به شما کمک کند.

مرجع صالح برای تنظیم شکایت کیفری از جرم جعل دادسرای عمومی و انقلاب می‌ باشد که جعل در آن انجام شده است. پس اصل بر صلاحیت محل وقوع جعل می‌ باشد. اما اگر محل وقوع جرم مشخص نباشد دادگاه محل دستگیری به موضوع رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می‌ کند.

سخن آخر

جعل از جمله جرم‌ هایی می‌ باشد که غیر قابل گذشت است و مطابق قانون مجازات آن باید انجام شود. اما حضور و کمک یک وکیل جعل در این زمینه می‌ تواند به پیشبرد سریع‌ تر پرونده کمک کند.

اگر به دنبال یک وکیل متخصص در این زمینه هستید تا بتوانید پرونده مربوط به جعل را با موفقیت به پیروزی برسانید باید این خبر را به شما بدهیم که مجموعه دادفران امین امکان دریافت مشاوره از وکلای متخصص به صورت حضوری و تلفنی را برای همه افراد در سراسر کشور فراهم کرده است. در صورتی که این مجموعه را برای گرفتن وکیل جعل انتخاب کنید هزینه به مراتب کمتری را جهت گرفتن وکیل متحمل خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا