کیفری

وکیل متخصص سرقت

وکیل سرقت فردی است که نسبت به تمام قوانین مربوط به سرقت و دزدی تسلط دارد و در صورتی که پرونده ای در این زمینه بپذیرد موظف خواهد بود که در دعاوی تمام تلاش خود را برای پیروزی پرونده انجام دهد. در همین راستا مجموعه داد فران امین بهترین وکلا را به شما معرفی می کند. تا اگر با پرونده های مربوط به سرقت مواجه شدید، بتوانید به کمک یک وکیل کاردان، پیچیدگی های قوانین را به راحتی پشت سر بگذارید.

تعریف سرقت

سرقت در قانون مجازات اسلامی عبارت است از ربودن پنهانی مال متعلق به غیر. در تمام موارد مربوط به سرقت، سارق یا همان فردی که مال را دزدیده است، موظف است اصل مال را به صاحب آن برگرداند. در صورتی که اصل مال موجود نباشد، سارق موظف به پرداخت قیمت مال بر اساس قیمت روز، می باشد. در انواع مختلف سرقت، شرط اصلی، عدم رضایت مالک از ربوده شدن مال می باشد.

مال مورد سرقت هم، حتما باید مال منقول باشد که قابلیت ربایش دارد.سرقت برای مال غیر منقول به هیچ عنوان صدق نمی کند.

سرقت حدی چیست؟

در قانون مجازات اسلامی جرم سرقت به دو دسته تقسیم می‌ شود سرقت حدی و سرقت تعزیری. با توجه به اینکه قانون جزای ما برگرفته از منابع فقهی است، سرقت حدی به سرقتی گفته می‌ شود که شرایط و راه اثبات آن در شرع مشخص شده است و مجازات آن هم همان چیزی است که شارع بیان می‌ کند.

شرایط وقوع سرقت حدی

  1. مال در حرز متناسب نگهداری شده باشد. یعنی مال در محلی قرار داده شده باشد که معمولاً جهت نگهداری آن از دسترسی سایر افراد بدون اجازه مالک مناسب باشد.
  2. مال مورد سرقت ارزشی برابر با چهار و نیم نخود طلای مسکوک داشته باشد که قابلیت خرید و فروش با پول را دارد. لازم به ذکر است سرقت اوراق بهادار مستوجب حد نیست.
  3. حرز و مال موجود در آن متعلق به دیگری باشد و به سارق تعلق نداشته باشد.
  4. مال مسروقه از اموال دولتی یا اموال عمومی و وقف نباشد.

مجازات سرقت حدی

در صورتی که سرقت حدی صورت بگیرد و فردی با این موضوع مواجه شود، وکیل سرقت نسبت به این موضوع می‌تواند در دادگاه دفاعیه‌های لازم را برای موکل خود ارائه کند. در ادامه مجازات سرقت حدی را با هم مرور می‌کنیم:

  • در سرقت اول از نوع حدی قطع چهار انگشت دست راست اتفاق می‌افتد.
  • قطع پای چپ سارق از قسمت پایین برآمدگی آن به نحوی که نیمی از قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند (برای سرقت حدی در بار دوم)
  • حبس ابد سرقت حدی بار سوم
  • در صورتی که سارق در حبس ابد مرتکب سرقت حدی شود حکم او اعدام خواهد بود.

سرقت تعزیری چیست؟

بر اساس ماده ۶۵۱ قانون تعزیرات مجازات اسلامی وقتی که سرقت محقق شده جامع شرایط سرقت حدی نباشد، سرقت تعزیری خواهد بود. این سرقت نوعی از سرقت است که مجازات پیش بینی شده برای آن مجازات تعزیری است.

شرایط سرقت تعزیری

شرایط سرقت تعزیری موضوع مهمی است که یک وکیل سرقت نسبت به آن آگاهی کامل دارد و این شرایط شامل ۵ مورد مختلف می‌ شود که در ادامه آن ها را بررسی می‌ کنیم.

  1. در صورتی که سرقت در شب انجام شود در شرایطی که سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.
  2. در صورتی که یک یا چند نفر از سارقین حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند. منظور از سلاح انواع سلاح گرم از جمله تفنگ و نارنجک و انواع اصطلاح سرد از جمله قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس است. انواع سلاح سرد جنگی مشتمل بر کارکردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا مشابه آن ها و حتی سر نیزه‌ های قابل نصب روی تفنگ هم شامل این موارد هستند. علاوه بر این انواع از تنفگ های شکاری مثل تفنگ‌ های ساچمه زنی، تفنگ‌ های مخصوص بی هوشی جانداران و تفنگ‌ های ویژه شکار حیوانات آبزی هم مشمول این لیست می‌ شوند.

مجازات سرقت تعزیری

مجازات سرقت تعزیری بر اساس نوع سرقت تعزیری می‌ تواند متفاوت باشد. که قاعدتاً وکیل متخصص سرقت نسبت به این مجازات‌ ها آگاهی کامل خواهد داشت. برای مثال سرقت تعزیری همراه با اسلحه، سرقت تعزیری در خیابان‌ ها و جاده‌ ها یا سرقت تعزیری از مناطق حادثه دیده یا حتی کیف قاپی هر یک مجازات جداگانه‌ ای خواهند داشت.

نکته قابل توجه این است که سرقت تعزیری مجازات حد ندارد و صرفاً به مجازات تعزیری اکتفا می‌ شود.

برای مثال سرقت همراه با آزار به صورت مسلحانه حبس از سه ماه تا ۱۰ سال و شلاق ۷۴ ضربه خواهد داشت. یا سرقت از وسایل عمومی حدود ۱ تا ۵ سال حبس دارد. کیف زنی جیب بری بر اساس ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی از یک تا ۵ سال حبس و در مواردی ۷۴ ضربه شلاق خواهد داشت.

طریقه شکایت کیفری سرقت

اگر قصد شکایت کیفری از فردی به جرم دزدی را دارید با مشورت وکیل سرقت تهران این کار را انجام دهید. از آنجایی که شکایت کیفری دزدی یا سرقت نیاز به تنظیم شکوائیه دارد، در صورتی که اطلاعات کافی برای تنظیم شکوائیه هم نداشتید باز هم یک وکیل سرقت می‌ تواند به شما به صورت حضوری تلفنی کمک کند.

حتی در صورتی که تمایل برای حضور در دادگاه ندارید باز هم وکیل متخصص سرقت در این زمینه می‌ تواند به جای شما در دادگاه حضور پیدا کند. به شرطی که به او وکالت بدهید.

مدارک مورد نیاز برای شکایت سرقت
  • مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه سند یا مدرکی که نشان دهنده ی سرقتِ صورت گرفته باشد.
سخن آخر

مبحث مربوط به سرقت بسیار گسترده است و این موضوع موجب می‌ شود که نیاز به وکیل سرقت در بین افراد بسیار زیاد باشد و نتوانند به سادگی از پس پرونده‌ های مربوط به سرقت بدون کمک وکیل بر بیایند. به همین منظور مجموعه داد فران امین بهترین وکلا را در این زمینه به افراد پیشنهاد می‌ کند و همه می‌ توانند از مشاوره‌ های کامل یک وکیل سرقت متخصص به صورت حضوری یا تلفنی برخوردار شوند و روند پرونده خود را به خوبی پیش ببرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا