کیفری

وکیل توهین و افترا

جرم توهین و افترا از جمله جرم‌ هایی است که بخش زیادی از پرونده‌ های قضایی را به خود اختصاص داده است و به همین منظور وکیل توهین و افترا نیز از جمله وکلایی است که همواره پرونده‌ های زیادی در این حوزه دارد.

از آنجایی که امروزه افراد با حقوق مسلم خود بیشتر آشنا هستند سعی می‌ کنند که حقوق تضییع شده ی خود را با مراجعه به دستگاه قضایی و به صورت قانونی پس بگیرند و یک وکیل خوب در این حوزه با به کار بردن اطلاعات کامل خود می‌ تواند به خوبی از حق موکل دفاع کند‌.

معمولاً وکلایی که پرونده ی مربوط به توهین را قبول می‌ کنند به صورت تخصصی در زمینه حقوق کیفری فعالیت دارند و نسبت به قوانین این حوزه کاملاً آگاه هستند.

جرم توهین و افترا چیست؟

یکی از موارد مهمی که به وسیله ی قوانین تعیین مجازات شده است و قابلیت پیگیری دارد، توهین و افترا می‌ باشد. افترا به این معناست که فردی ویژگی‌ ها یا ویژگی‌ هایی را به شخصی نسبت دهد که آن ویژگی‌ ها توهین آمیز، غیر مرتبط و نامناسب هستند.

پس دادن صفت‌ های تخیلی و ناسزا به فرد دیگر افترا می‌ باشد. اما توهین به معنی تخریب ارزش یا حرمت یک فرد است. به راحتی با استفاده از کلمات نامناسب و ناپسند می‌ توان حرمت و ارزش یک فرد را تخریب کرد و در این موقعیت توهین رخ داده است.

انواع جرم توهین

توهین به طور کلی به دو دسته توهین حدی و توهین تعزیری تقسیم می‌شود. که هر یک از این موارد را به صورت کاملاً دقیق در ادامه بررسی می‌ کنیم.

توهین حدی به توهینی گفته می‌ شود که نوع و میزان کیفیت توسط شارع مقدس در قرآن کریم مشخص شده و مجازات آن نیز در قانون تعیین شده است. توهین حدی مشمول توهین به مقدسات، یعنی مقدسات ذات الهی و هر آنچه که از لحاظ دینی قابل احترام است می‌ باشد و علاوه بر این توهینی که از روی آگاهی و اراده بوده باشد نیز قابل مجازات است. پس اگر فردی از روی اکراه، اجبار یا مستی توهین حدی مرتکب شوند، مستحق مجازات نخواهد بود. که البته تعیین کننده این موضوع نیز قانون است.

توهین تعزیری نیز دارای دو زیر مجموعه می‌ باشد که شامل توهین مشدده و توهین ساده است. توهین مشدده توهین به شخص یا مقام خاص است‌. مثل توهین به مقامات دولتی و سیاسی. توهین ساده نیز توهینی است که جزو توهین سب النبی و توهین تعزیری مشدده نباشد.

فرقی نمی‌ کند پرونده‌ ای که با آن مواجه شده‌ اید، مربوط به توهین حدی است یا توهین مشدده. در هر صورت وکیل متخصص توهین و افترا می‌ تواند مشاوره‌ های زیادی را به شما ارائه دهد و در پیشبرد پرونده کمک کند.

مجازات توهین و افترا

قانون مجازات اسلامی فصل پانزدهم از باب پنجم تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ را به عنوان هتک حرمت اشخاص نامگذاری کرده است و در فصل دوم قانون به اهانت به مقدسات مذهبی پرداخته است. بخشی از این قوانین را در ادامه بررسی می‌ کنیم.

  1. بر اساس ماده ۶۰۸ از قانون مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک در صورتی که موجب حد قذف نباشد، جزای نقدی درجه شش خواهد داشت.
  2. مطابق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی توهین به مقامات سیاسی و دولتی مجازات ۴۵ روز تا ۳ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق یا جزای نقدی ۲ میلیون تا ۲۵ میلیون ریال خواهد داشت.
  3. بر اساس ماده ۵۱۷ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ هر کسی علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن کشور که در قلمرو خاک ایران وارد شده است توهین کند، به ۱۵ تا ۴۵ روز حبس محکوم می‌ شود.
  4. مجازات جرم توهین به مقدسات و مقامات از طریق مطبوعات با توجه به قانون مطبوعات موجب لغو پروانه و لغو مجوز نویسنده و مدیر مطبوعات خواهد شد.
  5. بر اساس ماده ۲۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ مجازات توهین به وکیل هنگام انجام وظیفه از ۱۵ روز تا ۳ ماه حبس تآدیبی خواهد بود.

قطعاً کمک گرفتن از وکیل توهین و افترا موجب خواهد شد که روند پرونده به نفع موکل پیش برود و در صورتی که موکل شخص مجرم باشد، از میزان مجازات او بر اساس مستنداتی که وکیل ارائه می دهد کم خواهد شد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم توهین و افترا

بعد از شناخت بهترین وکیل توهین و افترا باید دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم را هم بشناسید. در صورتی که جرم توهین نسبت به افراد عادی و معمولی باشد، دادگاه صالح کیفری ۲ می‌ باشد. اما اگر توهین به مقامات دولتی و سیاسی انجام شود دادگاه انقلاب صالح به رسیدگی است. قبل از هرگونه اقدام در راستای این جرم حتماً از وکیل توهین و افترا مشورت بگیرید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

شکایت از توهین و افترا چگونه است؟

برای شکایت از توهین و افترا مانند شکایت از هر جرم دیگری ابتدا باید با وکیل متخصص در این زمینه مشورت شود و سپس شکواییه علیه توهین و افترا تنظیم شود. این شکواییه مستند به دلایل و امارات فرد شاکی مبنی بر ارتکاب توهین و افترا توسط متهم می‌ باشد.

بعد از تنظیم شکواییه علیه توهین و افترا باید آن را از طریق دفتر خدمات قضایی به دادسرای محل ارتکاب جرم ارسال کنید. دادسرا بعد از انجام بررسی‌ های لازم و تحقیقات مورد نیاز در رابطه با جرم نظرش را اعلام می‌ کند و در صورتی که آن را به عنوان توهین و افترا جرم تشخیص بدهد. قرار جلب به دادرسی صادر خواهد کرد و سپس پرونده را به دادگاه صالح برای رسیدگی و صدور حکم برای توهین و افترا ارسال می‌ کند.

سخن آخر

برای پیدا کردن وکیل توهین و افترا در تهران مجموعه دادفران امین بهترین وکلا را به شما معرفی می‌ کند. شما با کمک گرفتن از این وکلا می‌ توانید به راحتی از پس پرونده‌ های مربوط به توهین و افترا بر بیایید و در دعاوی مربوط به آن ها پیروز شوید. داشتن یک وکیل و مشاور خوب در دعاوی قانونی نقشی مهم و تعیین کننده ایفا می‌ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا