سفتهکیفری

وکیل سفته

در بحث حقوق تجارت مباحث بسیار مهمی هستند که مربوط به اسناد تجارتی می‌ باشند و سفته نیز یکی از همین اسناد است که آگاهی از ماهیت و کاربرد آن بر افرادی که از این سند تجاری استفاده می‌ کنند، الزامی است و باید بدانید که مواجهه با هرگونه مشکل در زمینه ی سفته و سایر اسناد تجاری به کمک وکیل سفته به راحتی قابل حل خواهد بود. در همین راستا مجموعه داد فران امین با معرفی بهترین وکلا در این زمینه در خدمت شما می‌ باشد.

سفته چیست؟

سفته نوعی سند تجاری می‌ باشد و شبیه به چک یا پول نقد است. سفته هیچ وقت جایگاهی شبیه به چک پیدا نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است که شاید برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد اما در این محتوا به طور کامل شما را با سفته و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

به صورت کلی سند تجاری یک سند قابل معامله می‌ باشد که در مقام دعوی و از لحاظ حقوقی قابل استناد است و سندی است که تعهد ایجاد می‌ کند و صادر کننده ی آن باید وجه نوشته شده در این سند را پرداخت کند.

ریشه ی به وجود آمدن اکثر اسناد تجاری به این دلیل است که جابجایی پول برای انجام معاملات کاری سخت و پرخطر بود و ریسک زیادی داشت. اما این روزها سفته مانند ضامن عمل می‌ کند.

سفته بانکی سندی است که امضا کننده ی آن متعهد خواهد شد تا مبلغی را که در سفته قید شده است در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین حواله کند و به او بپردازد. علاوه بر اینکه در سفته امضا یا مهر متعهد باید مشخص شود. مبلغ تعهد شده گیرنده وجه و تاریخ نیز باید قید شود.

وظایف دارنده سفته

اگر به وظایف دارنده سفته آگاهی ندارید می‌ توانید ابهامات خود را از یک وکیل سفته متخصص بپرسید تا موضوع برای شما کاملاً روشن شود. وظایف دارنده سفته عبارت  است از:

  • اعتراض عدم تأدیه ظرف ۱۰ روز بر اساس ماده ۲۸۰ قانون تجارت و در مورد سفته‌ های عندالمطالبه با توجه به ماده ۲۷۴ و ۳۰۹ قانون تجارت اقدام مقتضی ظرف یک سال از تاریخ صدور سفته.
  • اقامه دعوی ظرف ۱ یا دو سال از تاریخ اعتراض عدم تأدیه.
  • مطالبه وجه صفحه عندالمطالبه باید حتماً از طریق اظهارنامه به متعهد ابلاغ شود و زمان محاسبه واخواست از طریق ابلاغ اظهارنامه به مدیون محاسبه می‌ شود.
  • دارنده کاهل دارنده‌ ای که مواد ۲۷۴ و ۲۸۶ قانون تجارت را رعایت نکند. یعنی سفته در دست دارد و در مورد مقرر برای پرداخت یا اقامه دعوی اقدام نمی‌ کند که در این موارد حق مراجعه به ظهر نویس‌ ها و ضامن را ندارد.

چگونه سفته بگیریم؟

برای دریافت سفته ی کاغذی باید به شعب بانک‌ های دکه‌ های روزنامه فروشی که سفته ارائه می‌ کنند بروید و با پرداخت مبلغ قیمت سفته سال ۱۴۰۲ یا سالی که در آن قرار دارید،  خرید سفته را انجام دهید.

شاید بسیاری از افراد این سوال برایشان به وجود بیاید که با چه مدارکی می‌ توانند از بانک سفته بگیرند. نکته ی قابل توجه این است که برای دریافت سفته مدارک خاصی نیاز نیست و با داشتن کارت ملی می‌ توانید به راحتی سفته دریافت کنید.

سفته ضمانت چیست؟

سفته ی ضمانت که تحت عنوان سفته حسن انجام کار هم شناخته می‌ شود به سفته ای گفته می‌ شود که کارفرما هنگام استخدام یک فرد آن را از کارمند یا کارگر خود دریافت می‌ کند. تا به واسطه ی آن سفته از انجام کار توسط کارمند خود مطمئن شود و بداند که فردی متعهد را استخدام کرده است.

در سفته ی ضمانت نیاز نیست که در قسمت تاریخ پرداخت سفته تاریخ مشخصی را قید کنید و به جای درج تاریخ باید عبارت مقابل را بنویسید: سفته بابت حسن انجام کار. در ادامه هم شماره و تاریخ قرارداد استخدام را قید کنید.

حتماً در این ثبت نام دریافت کننده سفته را قید کنید و به هیچ عنوان این سفته را به شکل سند و در وجه حامل ننویسید. بهتر است که بعد از پر کردن سفته ضمانت قبل از اینکه آن را به کارفرما تحویل دهید یک کپی از آن تهیه کنید و نزد خود داشته باشید. تا در صورت وجود هرگونه مشکل در آینده بتوانید از طریق مراجع قضایی و به کمک یک وکیل سفته ماهر اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

 

سقف سفته چقدر است؟

قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی تصویب می‌ کند و طی یک بخشنامه آن را به اعلام عمومی در می‌ آورد. قیمت سفته در بانک ملی در سال ۱۴۰۲ مثل سال گذشته به این شکل محاسبه می‌ شود که برای خرید سفته به ازای هر یک میلیون تومان از مبلغ اسمی ۵۰۰ تومان باید پرداخت شود. در نتیجه برای سفته ۲۰ میلیون تومانی باید ۱۰ هزار تومان توسط متقاضی خرید برگه سفته به باجه ارائه دهنده آن پرداخت شود.

توجه داشته باشید که قیمت و سقف نهایی سفته ممکن است که هر سال تغییر کند در همین راستا قبل از اینکه اقدام برای خرید سفته داشته باشید حتماً از سقف قیمت آن آگاهی لازم را به دست بیاورید.

هر برگ از سفته سقف مخصوص خود را دارد. برای مثال اگر روی یک صفحه نوشته شده باشد تا یک میلیون ریال یعنی آن سفته حداکثر برای تعهد ۱۰۰ هزار تومان دارای اعتبار است و با سفته مورد نظر به هیچ عنوان نمی‌ توان فرد را به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان متعهد کرد.

نحوه صدور سفته

نحوه صدور سفته به این شکل است که باید موارد مهمی مثل نام گیرنده، مبلغ، تاریخ صدور و پرداخت حتماً در آن قید شود. بعد از اینکه برگه سفته را خریداری کردید و این موارد را در آن نوشتید صادر کننده باید سفته را مهر و امضا کند و به پرداخت آن متعهد خواهد شد.

تاریخ صدور سفته باید طبق قوانین سفته قید شود و در غیر این صورت این سند ارزش تجاری خود را از دست خواهد داد. اگر نمی‌ دانید که به طور دقیق باید چگونه سفته را در وجه فرد دیگری صادر کنید، حتماً قبل از انجام اقدامات لازم از یک وکیل سفته تهران کمک بگیرید.

تاریخ صدور در سفته باید شامل روز، ماه و سال باشد و بهتر است که با حروف نوشته شود. سفته‌ های بدون تاریخ سند عادی محسوب می‌ شوند و ارزش تجاری خاصی ندارند.

در نوشتن تاریخ پرداخت سفته هم دقت زیادی به خرج دهید. در صورتی که تاریخ پرداخت در سفته قید نشود سفته حال خواهد بود و دارنده سفته هر زمان که بخواهد می‌ تواند آن را مطالبه کند. بهتر است که تاریخ پرداخت هم به صورت عددی و هم به صورت حروفی در برگه سفته نوشته شود.

اگر در صدور سفته ابهامات خاصی دارید و نمی‌ دانید که باید به چه شکل این کار را به صورت کاملاً قانونی انجام دهید، دریافت مشاوره از وکیل سفته در تهران را به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

امضای صادر کننده سفته به منزله ی این است که این فرد بدهکار بودن خود را تایید می‌ کند و موظف می‌ شود که در زمان مقرر شده مبلغ سفته را پرداخت کند. در صورتی که این امضا یا این مهر وجود نداشته باشد، فرد صادر کننده ی سفته تعهدی در قبال پرداخت سفته به شما نخواهد  داشت.

در صدور سفته اگر نام گیرنده در سفته نوشته نشود امکان وصول دارد؟

نوشتن نام گیرنده در سفته الزامی است و نام گیرنده وجه طلب باید حتماً در سفته قید شود.  اگر نام گیرنده را در سفته قید نکنید سفته در وجه حامل محسوب می‌ شود و این یعنی هر فردی که سفته را در دست بگیرد می‌ تواند وجه آن را مطالبه کند. در واقع در این شرایط، سفته امکان وصول توسط هر فردی را خواهد داشت. پس بهتر است که حتماً نام گیرنده را در سند تجاری خود قید کنید تا دچار مشکلات این چنینی نشوید.

سخن آخر

اکنون که با ماهیت و کاربرد های مربوط به سفته به طور کامل آشنا شدید می‌ دانید که این سند تجاری ارزش خاص خود را دارد و چیزی نیست که فقط مربوط به رباخواران باشد. بلکه در اقدامات قانونی مالی هم از آن به وفور استفاده می‌ شود.

در صورتی که برای صدور سفته، دریافت یا پرداخت سفته دچار مشکل شده‌ اید و به مانع برخورد کرده‌ اید نباید به هیچ عنوان نگران باشید. زیرا گروه وکلای دادفران امین با مجرب‌ ترین وکلای تجاری و مالی که وکیل سفته نیز در بین آن ها وجود دارد، در خدمت شما می‌ باشند تا بتوانید اقدامات مربوط به سفته را به شکل کاملاً قانونی و اصولی انجام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا