فروش مال غیرملکی

دعوی انتقال یا فروش ملک غیر

انتقال مال غیر نوعی جرم به حساب می‌ آید و طی انجام این جرم، انتقال دهنده بدون اینکه مالک مال باشد یا بدون اینکه دارای مجوز قانونی برای انتقال مال باشد، برخلاف واقعیت و به صورت متقلبانه خود را مالک یا دارای اختیار قانونی برای ملک معرفی می‌ کند و با قصد اضرار، برای انتقال مال غیر اقدام می‌ کند. وکیل دعوی انتقال یا فروش ملک غیری می‌ تواند با آگاهی از قوانین این موضوع، به پیشبرد هرچه بهتر پرونده شما کمک کند.

این جرم نوعی کلاهبرداری محسوب می‌ شود و مجازات مختص خود را نیز دارد که در ادامه ی این مقاله به صورت کامل در رابطه با این جرم و تبعات آن صحبت می‌ کنیم. اگر در این زمینه دچار مشکل قانونی شده‌ اید و پرونده خاصی دارید می‌ توانید بدون نگرانی از مجموعه دادفران امین کمک بگیرید و با مشاوره وکلای این مجموعه مشکل خود را حل کنید.

فروش مال غیر در قانون چیست؟

فروش یا انتقال مال غیر که طبق قانون نوعی جرم محسوب می‌شود، به این معنا است که وقتی یک شخص مالی که به فرد دیگر تعلق دارد را بدون اجازه ی او یا بدون داشتن وکالت کاری، به شخص سوم بفروشد یا انتقال دهد.

این انتقال فروش مال غیر یا انتقال مال غیر محسوب می‌ شود که در قوانین مدنی جرم است. اگر بخواهیم مثالی برای فروش یا انتقال مال غیر به دیگران برای شما بیان کنیم،  می‌ توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم: اجاره دادن خانه بدون اطلاع و رضایت صاحب خانه به فرد دیگر، فروختن ماشین شخصی یک نفر بدون رضایت و اذن او به شخص دیگر و…

اثبات مالکیت در فروش مال غیر چگونه است؟

بهترین کار برای اثبات فروش مال غیر داشتن سند رسمی می‌ باشد و مدعی یا شاکی باید این سند رسمی را به دادگاه ارائه دهد. دقت داشته باشید که اگر سند عادی دال بر مالکیت مانند مبایعه نامه عادی یا برگ صلحنامه عادی باشد،  می توانید به آن استناد کنید و کپی مصدق آن را به دادگاه ارائه کنید.

اثبات مالکیت در دعاوی حقوقی به ویژه دعوی فروش مال غیر بسیار حائز اهمیت است و باعث تعیین سرنوشت آن پرونده خواهد شد.  به همین منظور برای اثبات به بهترین شکل ممکن از وکیل دعوی فروش ملک غیر در تهران کمک بگیرید.

مطالبه خسارت فروش مال غیر چگونه است؟

مطالبه خسارت در جرم فروش مال غیر به علت وارد کردن ضرر به فرد دیگر به وسیله مالک اصلی مال از فروشنده به عنوان مجرم، انجام می‌ شود. در صورتی که خریدار از اینکه دارد مال متعلق به فرد دیگر را می‌ خرد نا آگاه باشد و دچار زیان شود، می‌ تواند خسارت فروش مال غیر را از فروشنده به عنوان مجرم مطالبه کند.

در هر صورت برای مطالبه خسارت دلیل و مدرک برای اثبات مالکیت متعلق به خود ضروری است. به بیان دیگر همه ی ارکان پرونده کیفری انتقال مال متعلق به دیگری باید بر اساس قانون به اثبات برسند تا بتوان از فروشنده به عنوان مجرم درخواست خسارت کرد.

پس در صورتی که اثبات مالکیت مبهم باشد،  مطالبه خسارت به سختی قابل اثبات خواهد بود و حتی شاید نتیجه منفی هم داشته باشد. به خریداران هم پیشنهاد می‌ کنیم که حتماً قبل از خرید مال از مالکیت آن اطمینان پیدا کنند و اسناد اصلی‌ ملک را دریافت کنند تا در صورت هرگونه مشکل و اختلاف بتوانند برای احقاق حقوق خود اقدام داشته باشند. البته برای چنین مشکلاتی قطعاً کمک‌ های یک وکیل دعوی انتقال مال غیر بسیار کارساز است.

مجازات جرم انتقال یا فروش مال غیر

بر اساس اصلاحیه جدید قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۹ مصوب شد، در صورت فروش یا انتقال مال غیر مال فروخته شده با مبلغ یک میلیارد ریال یا کمتر از آن باشد، جزء جرایم قابل گذشت بوده و مجازات آن حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و نیم خواهد بود.

اما در صورتی که مبلغ فروخته شده بیشتر از یک میلیارد ریال باشد، جزء جرایم غیر قابل گذشت به حساب می‌ آید که مجازات آن شامل موارد مختلف می‌ شود که در ادامه به آن ها اشاره می‌ کنیم:

  • ۱ تا ۷ سال حبس
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت شده‌
  • بازگرداندن مال به صاحب مال
  • منفصل شدن از خدمات دولتی در صورتی که فروشنده کارمند دولت باشد‌.

یکی از نکات مهمی که در این امر باید به آن توجه شود این است که اگر مال فروخته شده جزء اموال دولتی یا ملی به حساب بیاید، جرم قابل گذشت نیست و بنابراین هیچ فرقی در میزان مبلغ آن هم وجود ندارد. زیرا این اقدام علاوه بر آسیب به شخص مالک، باعث به هم خوردن آرامش و نظم جامعه نیز خواهد شد.

کدام مرجع صلاحیت رسیدگی به دعاوی فروش مال غیر را دارد؟

معمولاً دادسرا های عمومی و انقلاب مرجع صالح برای رسیدگی و تعقیب مرتکبان جرم فروش مال غیر هستند. شاکی باید در دادسرایی شکایت کند که جرم فروش یا انتقال مال غیر در حوزه ی آن دادسرا واقع شده باشد. به عبارت دیگر مرجع صالح برای رسیدگی به این شکایت دادسرایی می‌ باشد که جرم در حوزه ی آن واقع شده است.

برای مثال ملک ممکن است که در حوزه ی قضایی تهران باشد. اما عمل فروش و انتقال در حوزه قضایی مشهد انجام شده است و در این صورت دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مرجع سالم برای رسیدگی به این دعوی خواهد بود. اما در هر صورت شما با کمک وکیل دعوی انتقال یا فروش ملک غیر تهران می‌ توانید از پس این پرونده در هر کجا از ایران که هستید بر بیایید، به خصوص اگر به مجموعه داد فران امین اعتماد کنید و وکیل خود را از این مجموعه انتخاب کنید.

تفاوت جرم فروش مال غیر با کلاهبرداری

هنگام انجام جرم کلاهبرداری مجرم با توسل به وسایل متقلبانه و جعلی و دروغین با حیله و تقلب شخص را گول می‌ زند و به دنبال کسب سود و منفعت خواهد بود. اما فروش مال غیر یعنی فروختن یک مال واقعی که فروشنده مالک اصلی و حقیقی ملک نیست و مال مورد نظر ابزار کسب منفعت تقلبی نمی‌ باشد.

وکیل فروش مال غیر

وکیل فروش مال غیر باید تجربه و مهارت کافی در این حوزه داشته باشد. تا بتواند بر اساس تجربیات قبلی خود پرونده شما را با موفقیت به سرانجام برساند.

این وکیل کمک می‌ کند که تعریف درستی از مال غیر و مال مشاع در ذهن فروشنده و خریدار شکل بگیرد و در صورتی که دچار مشکل در حوزه فروش مال غیر شده‌ اید، با کمک این وکیل می‌ توانید روند پرونده را با سرعت بیشتری طی کنید و جهت احقاق حقوق خود اقدام داشته باشید.

مجموعه دادفران امین که متشکل از وکلای مختلف در حوزه‌ های متفاوت می‌ باشد، وکلای متخصص در این زمینه را هم معرفی می‌ کند. که این وکلا به انجام مشاوره حقوقی در امور دعاوی فروش مال غیر و قبول پرونده‌ های دعاوی مال غیر می‌ پردازند. این وکلا به انجام مشاوره های حضوری و تلفنی مشغول هستند و هزینه مناسبی را برای مشاوره‌ ها در نظر گرفته اند.

سخن آخر

در این محتوا به صورت کامل با دعوی انتقال یا فروش ملک غیر آشنا شدید. بدین ترتیب می‌ توانید در مواجه با چنین مشکلی بهترین اقدامات را داشته باشید تا حقی از شما ضایع نشود و وکیل فروش مال غیر هم در این زمینه می‌ تواند کمک‌ های مفیدی را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا