ملکیوکیل سرقفلی

وکیل سرقفلی

مسائل مربوط به سرقفلی از جمله مواردی می‌‌‌باشند که برای حل دعاوی آن به کمک وکیل سرقفلی احتیاج پیدا خواهید کرد. وکیلی که در این زمینه به شما کمک می‌ کند، در واقع وکیل متخصص ملکی می‌ باشد که با داشتن تجربه و مهارت بالا در زمینه ی پرونده‌ های ملکی، می‌ تواند پرونده مربوط به سرقفلی را هم با موفقیت به سرانجام برساند.

سرقفلی چیست و به چه نکاتی درباره آن باید توجه کرد؟

سرقفلی که فقط مختص اماکن تجاری می‌ باشد، در قانون قدیمی روابط موجر و مستاجر تحت عنوان حق کسب و پیشه یا تجارت شناخته می‌ شد. اما امروزه این اصطلاح عبارت است از حقی که قانون گذار برای مستاجرین اماکن تجاری در نظر گرفته است تا از آن ها به نحو خاصی حمایت کند.

سرقفلی همان حق کسب مربوط به قانون سال ۵۶ است که با برخی از تغییرات همراه شده است. تغییراتی مانند اینکه سرقفلی بر خلاف حق کسب و پیشه یا مهارت به صورت کاملاً خودکار قرارداد اجاره را تمدید نخواهد کرد. پس بعد از اتمام قرارداد در صورتی که مستاجر با مالک توافق نکند، موظف به تخلیه ملک نخواهد بود.

نکته ی بعدی این است که حق سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه یا مهارت به صورت خودکار ایجاد نمی‌ شود. باید هنگام منعقد شدن قرارداد مالک و مستاجر در رابطه با این موضوع با هم توافق کنند و در صورتی که توافق انجام نشود مستاجر هنگام تخلیه نمی‌ تواند ادعایی هم داشته باشد.

فرق مالکیت و سرقفلی چیست؟

سرقفلی از اجاره ناشی می‌ شود و متعلق به مستاجر می‌ باشد و با منفعت مال ارتباط دارد. اما مالکیت مربوط به همان مال است نه منفعت مال. به بیان ساده‌ تر کسی که مالک یک ملک است، می‌ تواند تغییراتی در آن ملک ایجاد کند و هرگونه تصرف در مال را می‌ تواند انجام دهد. اما مستأجری که حق سرقفلی را دریافت می‌ کند، فقط می‌ تواند از ملک مورد نظر برای مکان کسب و کار و تجارت خود استفاده کند و هیچ تغییری در اصل ملک نباید داشته باشد.

فروش سرقفلی چیست؟

در امر فروش سرقفلی اگر مستاجر حق انتقال به غیر سرقفلی را نداشته باشد باید در وهله اول موضوع را با ارسال اظهارنامه به اطلاع مالک ملک برساند. اگر مالک ملک به انتقال سرقفلی رضایت ندهد مستاجر می‌ تواند به دادگاه مراجعه کند و مجوز انتقال را به صورت قانونی از دادگاه دریافت کند.

مالکیت سرقفلی یا حق سرقفلی چیست؟

حق سرقفلی به مبلغی گفته می‌ شود که مالک ملک هنگام بستن اجاره از مستاجر دریافت می‌ کند و موجر مکلف است که بعد از انقضای مدت اجاره، مبلغ مورد نظر را برابر با قیمت روز محاسبه و به مستاجر پرداخت کند. اگر در زمینه حق سرقفلی به چالش برخورده‌ اید،  می‌ توانید از وکیل سرقفلی در مجموعه دادفران امین کمک بگیرید تا مشکل شما در مدت زمان کوتاه و به صورت قانونی حل شود.

تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه یا تجارت در چیست؟

تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه شامل موارد مختلف می‌ شود. مهم‌ترین مورد، این است که سرقفلی به پولی گفته می‌ شود که مستاجر در ابتدای اجاره به موجر می‌ دهد. اما حق کسب و پیشه به حقی گفته می‌ شود که به تدریج و در اثر فعالیت مستاجر در ملک تجاری ایجاد می‌ شود. یکی دیگر از فرق این دو مورد این است که سرقفلی قابل ضمانت و توقیف می‌ باشد. اما حق کسب و پیشه قابلیت ضمانت و توقیف ندارد.

سند سرقفلی چیست؟

سند سرقفلی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌ شود. مالک حقوق حاصل از حق کسب و کار خود را در قالب سند رسمی به مستاجر دیگر انتقال می‌ دهد و انتقال سرقفلی به این معنا است که شخص دیگری غیر از مالک، برای اشتغال به کسب و کار از محل سرقفلی استفاده کند.

مبلغ سرقفلی بر چه اساسی تعیین می‌ شود؟

برای محاسبه ی ارزش سرقفلی مغازه باید به عوامل مختلفی دقت داشت. عواملی مثل نوع فعالیت، ویژگی‌ ها، کیفیت و موقعیت ملک،  تجهیزات و امکانات موجود در ملک و… همه و همه روی هزینه سرقفلی اثرگذار هستند.

در چه شرایطی مالک می‌ تواند قرارداد سرقفلی را باطل کند؟

بر اساس قانون، مالک نمی‌ تواند سرقفلی را به هیچ عنوان باطل کند. اما شرایطی وجود دارند که این اجازه را به مالک می‌ دهند و مالک می‌ تواند فسخ سرقفلی را انجام دهد. این شرایط شامل موارد زیر می‌ شوند:

  1. وقتی که مستاجر طی مدت زمان اجاره ملک را برای کسب و کار بگیرد و پس از آن کاربری ملک را تغییر دهد. از آنجایی که این اقدام نشان دهنده پایبند نبودن مستاجر به قواعد می‌ باشد، موجر امکان فسخ خواهد داشت‌ البته بهتر است که این موضوع به صورت واضح در قرارداد لحاظ شود.
  2. در مواردی که تعدی و تفریط انجام شود اجازه فسخ به مالک داده خواهد شد.
  3. وقتی که مستاجر سرقفلی را به فرد دیگری منتقل کند مالک حق فسخ دارد.
  4. اگر مستاجر اجاره بها را پرداخت نکند مالک می‌تواند اقدامات لازم برای فسخ را انجام دهد و در صورتی که بعد از سه ماه مبلغ مورد نظر پرداخت نشد، مالک این حق را دارد که حکم تخلیه را بگیرد.

بسیاری از مالکین در این زمینه به مشکل می‌ خورند و نمی‌ توانند به راحتی مستاجر را از ملک خود خارج کنند. به همین منظور کمک گرفتن از یک وکیل سرقفلی می‌ تواند کارگشا باشد.

سخن آخر

مباحث مرتبط با ملک به ویژه امور مربوط به سرقفلی نیازمند تخصص و آگاهی بالا هستند و کسانی که در این زمینه‌ ها به پرونده‌ های حقوقی برخورده‌ اند، نمی‌ توانند بدون آگاهی و مشاوره‌ های لازم، پرونده ی خود را به سرمنزل مقصود برسانند. در همین راستا مجموعه داد فران امین با معرفی بهترین وکلای ملکی در حوزه وکیل سرقفلی به کمک شما می‌ شتابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا