الزام به تنظیم سندملکی

الزام به تنظیم سند

شرایط و مراحل الزام به تنظیم سند رسمی ملک و خسارت قراردادی

الزام به تنظیم سند رسمی یکی از متداول‌ ترین دعاوی ملکی می‌ باشد که وکیل متخصص ملکی تهران به خوبی از پس آن بر می‌ آید. در ادامه سعی می‌ کنیم که بیشتر در رابطه با شرایط و مراحل الزام به تنظیم سند رسمی ملک و خسارت قراردادی توضیح دهیم.

شرایط دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

  • فروشنده مالک قانونی ملک باشد.
  • وجود یک رابطه قراردادی بین طرفین دعوی، مثل: مبایعه نامه یا صلحنامه.
  • در قرارداد طرفین متعهد به حضور در دفترخانه برای تنظیم رسمی سند شده باشند.
  • ملک قابلیت نقل و انتقال داشته باشد و در توقیف جایی نباشد.
  • در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملکی، الزامی است که خریدار با همراه داشتن مابقی وجه در دفترخانه حاضر شود.

نحوه رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

خواهان باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را در سامانه ثنا ثبت کند. علاوه بر این نیاز است که فرد خواهان، مدارکی مانند: مبایعه نامه، گواهی عدم حضور در دفترخانه و… را نیز در این سامانه به ثبت برساند.

نکات مهم دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

  • از بعد از سال ۱۳۹۱ قانون به این صورت تغییر پیدا کرده است که برای انجام هرگونه نقل و انتقال بنچاق را به سند تک برگ تبدیل کنید.
  • اگر ملکی در رهن بوده و قرارداد رهن مربوط به زمان قبل از فروش می‌ باشد، باید در ابتدا ملک فک رهن شده و سپس تنظیم سند رسمی انتقال مقدور خواهد بود.
  • تنظیم سند رسمی در رابطه با ساختمان‌های نوساز منوط به وجود پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و گواهی عدم خلاف شهرداری می‌باشد.
  • اگر یک ساختمان همراه با پارکینگ و انباری فروخته شده باشد در دادخواست الزام به انتقال رسمی توابع ملک یعنی پارکینگ و انباری باید قید شود.
  • در شرایطی که تاریخ معینی برای تحویل ملک تعیین شده باشد ولی فروشنده ملک را تحویل نداده باشد خواسته الزام به تحویل ملک را هم می‌توان با دادخواست تنظیم سند مطرح کرد.

مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

مدارک هویتی
عکس قرارداد یا مبایعه نامه
 عکس مصدق گواهی عدم حضور در دفاتر
عکس اظهارنامه
 عکس مصدق فیش‌ ها یا چک‌ های پرداخت وجوه معامله
 شهادت شهود
 استعلام از اداره ثبت
سایر ادله و مدارک

 

دادگاه صالح برای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

دادگاهی که در آن ملک واقع شده است به عنوان دادگاه صالح شناخته می‌ شود که می‌توان برای الزام به تنظیم سند رسمی از طریق آن دادگاه اقدام کرد. این کار برای اموال غیرمنقول انجام می‌شود. به کمک وکیل ملکی متخصص در تهران می‌توانید این دادگاه را با موفقیت سپری کنید.

شرایط دعوای ابطال سند رسمی چیست؟

دعوای ابطال سند رسمی با کمک یک وکیل ملکی متخصص می‌تواند به پیروزی ختم شود و شرایط ابطال سند رسمی مواردی مانند: جعلی بودن سند، انجام معاملات معارض، انجام معاملات سوری و اسناد سوری برای تضمین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا