حکم تخلیهملکی

دعوی تخلیه ملک

تخلیه ملک به دو دسته تخلیه ملک تجاری و تخلیه ملک مسکونی تقسیم می‌ شود که سعی داریم در این محتوا به صورت کامل هر یک از این موارد را برای شما توضیح دهیم. قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که برای حل مشکلات قانونی مربوط به تخلیه ملک می‌ توانید از وکیل تخلیه ملک کمک بگیرید و مجموعه دادفران امین بهترین وکیل را در این زمینه به شما معرفی می‌ کند.

تخلیه ملک

تخلیه ملک حکمی می‌ باشد که قانون‌گذار برای مالک ملک یا موجر تعیین می‌ کند که بر اساس آن موجر می‌ تواند به دلیل منقضی شدن مدت زمان اجاره و تخلفات مستاجر تخلیه ملک مسکونی را خواستار شود. قبل از هر چیز باید به این مسئله دقت داشته باشید که قرارداد اجاره تنظیم شده مربوط به کدام یک از قوانین مربوط به اجاره است.

برای مثال، وقتی که ملک تجاری مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ باشد، دادگاه صالح به رسیدگی است. در این رابطه باید تقاضای صدور حکم فسخ اجاره و تخلیه مطابق قانون اجاره ۱۳۵۶ با استناد به مواد ۱۲ لغایت ۱۷ قانون مذکور را درخواست کنید‌ اگر کاربری ملک به شکل مسکونی باشد و مشمول قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ باشد شورای حل اختلاف با بررسی شرایط شکلی اجاره نامه و واریز مبلغ قرض الحسنه به وسیله موجر اقدام به صدور دستور تخلیه ملک می‌ کند.

تخلیه ملک تجاری

یکی از رایج‌ ترین دعاوی قانونی دعوی تخلیه ملک تجاری می‌ باشد که در این محتوا به تفصیل به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

دعوی تخلیه اماکن تجاری چیست؟

دعوی تخلیه ملک تجاری به معنی درخواست حقوقی از سمت صاحب ملک یا موجر برای تخلیه فرد یا شرکتی است که در محل اجاره قرار گرفته است. این درخواست شاید به دلایل مختلفی مانند: عدم پرداخت اجاره، تخریب و آسیب دیدگی ملک، استفاده از ملک برای اهداف غیر تجاری یا عدم رعایت شرایط قرارداد انجام شود. وکیل دعوی تخلیه ملک تجاری در این زمینه می‌ تواند به پیشبرد بهتر پرونده شما کمک کند.  زیرا نسبت به قوانین ملکی آگاهی دارد.

حکم تخلیه مکان های تجاری در صلاحیت کدام دادگاه است؟

برای تخلیه اماکن تجاری باید از طریق مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست علیه مستاجر تنظیم شود و این دادخواست به دادگاه صالح ارائه شود. در نتیجه حکم تخلیه به صلاحیت دادگاه حقوقی وابسته به محل واقعی مال یا املاک تجاری می‌ باشد.

نحوه طرح دعوی تخلیه اماکن تجاری چگونه است؟

طرح دعوای تخلیه اماکن تجاری با توجه به شرایط در صلاحیت دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌ باشد و شورای حل اختلاف صرفا به قرارداد های اجاره بدون سرقفلی و حق کسب و پیشه رسیدگی می‌ کند. نحوه طرح این دعوی به این صورت است که خواهان باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست خود را ثبت نماید.

 

 

شرایط دعوی تخلیه اماکن تجاری چیست؟

برای آگاهی از شرایط دعوی تخلیه اماکن تجاری می‌توانید از مشاوره های وکیل تخلیه کمک بگیرید و ما هم در ادامه این شرایط را برای شما بازگو می‌ کنیم.

  • وقتی که مستاجر اقدام به اجاره دادن مال اجاره‌ ای کند. در شرایطی که مستاجر از مورد اجاره بر خلاف مقصودی که در اجاره‌ نامه آمده بود استفاده یا شغل خود را تغییر دهد، به نحوی که مشابه مورد مذکور در قرارداد نباشد، در صورتی که مالک به ملک اجاره خود نیاز داشته باشد و در شرایطی که ملک در معرض خرابی بوده و قابل تعمیر هم نباشد، یا در موقعیتی که مستاجر در ملک اجاره‌ ای تعدی و تفریط کند و از پرداخت اجاره خودداری نماید، قابلیت طرح دعوای تخلیه ملک تجاری وجود دارد.
  • در زمان تخلیه اماکن تجاری مشمول این قانون مستاجر حق دریافت سرقرفی ملک را دارد. اعم از اینکه هنگام عقد قرارداد به موجر سرقفلی داده یا نداده شده باشد. البته در برخی از موارد مانند: عدم پرداخت اجاره بها، تغییر شغل یا تعدی و تفریط مستاجر استحقاق مطالبه حق سرقفلی را نخواهد داشت.
  • در رابطه با اماکن تجاری که بعد از سال ۱۳۷۶ اجاره داده شدند بسته به اینکه اجاره نامه تنظیم شده به صورت کتبی با امضای طرفین و دو شاهد باشد.

تخلبه ملک مسکونی

تخلیه ملک یا با دستور تخلیه انجام می‌ شود یا با حکم تخلیه. در مورد اجاره محل مسکونی قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ حاکم است و در رابطه با قرارداد های اجاره محل کسب و سکونت که بعد از سال ۱۳۷۶ منعقد می‌شوند قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ حکومت دارند.

فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه چیست؟

  1. دستور تخلیه به محض صدور قطعی بوده و جای هیچ اعتراضی ندارد. اما حکم تخلیه قطعی نیست و قابلیت تجدید نظر در دادگاه عمومی حقوقی را دارد.
  2. بعد از صدور دستور تخلیه به مدت ۲۴ ساعت به مستاجر ابلاغ می‌ شود و مستاجر وظیفه دارد که در مدت ۳ روز مفاد دستور را اجرا کند. در غیر این صورت مفاد دستور به وسیله اجرای احکام دادگستری و توسط مامورین کلانتری به اجرا در می‌ آید و حتی اگر مستاجر در محل حضور نداشته باشد یا ممانعت کند اثاثیه او با تهیه لیست اموال به نزدیک‌ترین انبار عمومی انتقال داده می‌ شوند. اما اجرای حکم تخلیه نیازمند صدور اجراییه و گذشت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ آن و تشکیل پرونده اجرایی و پروسه طولانی اجرا است.

مقام صالح برای رسیدگی به دعوی تخلیه ملک مسکونی

شورای حل اختلاف مقام صالح برای رسیدگی به دعوی تخلیه ملک مسکونی است. برای اینکه دعوی شما با سرعت بیشتری رسیدگی شود می‌ توانید از وکیل دعوی تخلیه هم کمک بگیرید.  برای درخواست تخلیه ملک در صورتی که مسکونی باشد و قرارداد بین موجر و مستاجر تنظیم شده باشد شورای حل اختلاف مقام صالح برای رسیدگی به این نوع از پرونده‌ ها است.

نحوه طرح دعوی تخلیه ملک مسکونی

شخصی که متقاضی تخلیه موجر می‌ باشد،  باید با به همراه داشتن اصل اجاره نامه و اصل سند مالکیت برای ثبت دادخواست تخلیه ملک مسکونی اقدام کند. بعد از ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف مدیر دفتر بعد از اینکه پرونده را به صورت مقدماتی بررسی کرد آن را به نظر قاضی شورا خواهد رساند.

تقاضای مهلت از طرف مستأجر

مهلت قانونی تخلیه مستاجر فقط در شرایطی امکان‌ پذیر می‌ باشد که قرارداد اجاره نامه به صورت رسمی صادر شود. بعد از صدور حکم تخلیه از سوی مالک طی ۴۸ ساعت به مستاجر اطلاع داده خواهد شد و مستاجر می‌ تواند در این مدت تقاضای مهلت قانونی را از شورای حل اختلاف داشته باشد.

سخن آخر

به کمک وکیل دعوی تخلیه ملک که از مجموعه دادفران امین انتخاب می‌ کنید، می‌ توانید روند دعوی تخلیه ملک تجاری و مسکونی را با موفقیت طی کنید و پرونده شما در هر مرحله که باشد به سرانجام خوش خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا