تصرف عدوانیملکی

دعوی رفع تصرف عدوانی

دعوی تصرف عدوانی هم از جمله دعاوی بسیار پیچیده می‌ باشد که پیگیری و رفع آن به کمک وکیل دعوی رفع تصرف عدوانی نیاز دارد. در همین راستا می‌ توانید با کمک مجموعه داد فران امین بهترین وکیل را در این زمینه شناسایی کنید و از خدمات او بهره‌ مند شوید.

دعوی تصرف عدوانی حقوقی چیست؟

برای تعریف دعوی تصرف عدوانی حقوقی باید به سراغ ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی برویم. بر اساس این ماده، دعوای تصرف عدوانی عبارت است از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده ی تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌ کند.

شرایط اقامه دعوی تصرف عدوانی حقوقی چیست؟

شرایط اقامه دعوای تصرف عدوانی در ماده ۱۵۸ آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است. برای اقامه این دعوی باید تمام شرایط و ارکان رفع تصرف عدوانی حقوقی موجود باشند که این شرایط را در ادامه برای شما توضیح می‌ دهیم.

  • اقامه دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی حتماً در رابطه با اموال غیرمنقول باید مطرح شود. اموالی مانند خانه و زمین. پس در مورد اموال منقول مثل خودرو امکان اقامه دعوای تصرف عدوانی حقوقی به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از یک وکیل رفع تصرف عدوانی کمک بگیرید.
  • کسی که قصد دارد اقامه دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی را انجام دهد، باید حتماً خودش قبل از متصرف عدوانی در آن مال غیر منقول متصرف بوده باشد. به عبارتی سابقه تصرف در مال را داشته باشد.
  • تصرف خوانده یعنی کسی که دعوای رفع تصرف عدوانی علیه او مطرح می‌ شود، باید بعد از تصرف خواهان بوده باشد اگر خود خوانده هم قبل از خواهان متصرف بوده در این شرایط خواهان متصرف سابق نیست و نمی‌تواند دعوای رفع تصرف عدوانی را اقامه کند.
  • تصرف باید به صورت عدوانی یعنی با زور و غلبه و بدون اجازه و مجوز قانونی باشد. پس در شرایطی که تصرف دیگری در مال غیرمنقول جنبه قانونی داشته باشد و با رضایت انجام شود، تصرف عدوانی تلقی نخواهد شد.

مرجع رسیدگی به دعوی تصرف عدوانی

بر اساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی از لحاظ صلاحیت، مرجع رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی دادگاهی می‌ باشد که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع شده است.  البته در محل ‌هایی که شورای حل اختلاف وجود دارد این امر در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

مراحل و نحوه اقامه دعوی رفع تصرف عدوانی حقوقی چیست؟

بعد از اینکه در رابطه با دعوای تصرف عدوانی اطلاعات کافی به دست آوردید و شرایط اقامه دعوی با کمک وکیل تصرف عدوانی را شناختید، خوب است که با مراحل و نحوه اقامه این دعوی هم آشنا شوید این مراحل شامل موارد زیر می‌ شوند:

  1. خواهان باید نسبت به ثبت نام در ثنا و انجام احراز هویت ثنا اقدام کند تا از نام کاربری و رمز عبور این سامانه برخوردار شود. این فرایند هم از طریق مراجعه حضوری به دفتر خدمات قضایی و هم به صورت آنلاین از طریق سایت adliran.ir امکان‌پذیر است.
  2. بعد از انجام مرحله اول خواهان باید دادخواست خود را در رابطه با رفع تصرف عدوانی تنظیم کند و فایل ورد آن را روی تلفن همراه خود ذخیره کند و این فایل را به نزدیک ‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه کند تا دادخواست ثبت شده و به دادگاه صالح ارسال شود.
  3. بر اساس ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی کردن به دعاوی تصرف، خارج از نوبت انجام می‌ شود و بعد از ثبت دادخواست که از اصول دادرسی می ‌باشد، دادگاه در اولین فرصت و خارج از نوبت به پرونده رسیدگی می‌ کند.

ارکان دعوی تصرف عدوانی حقوقی چیست؟

ارکان دعوای تصرف عدوانی شامل ۳ مورد مختلف می‌ شود که این موارد را در ادامه با هم مرور می‌ کنیم.

سابقه تصرف خواهان خواهان باید ثابت کند که ملک قبلاً در تصرف وی بوده است و ارائه سند مالکیت نیز به همین دلیل است.
لحوق تصرفات خوانده در این مورد خواهان باید ثابت کند که خوانده دعوا بعد از تصرفات او، ملک را در تصرف خود گرفته است.
عدوانی بودن تصرفات خوانده یعنی تصرفات خوانده بدون رضایت متصرف سابق ملک انجام شده است.
دعوی تصرف عدوانی کیفری چیست؟

دعوی تصرف عدوانی کیفری یعنی شخصی بدون داشتن هرگونه سابقه ی تصرف پیشین مال غیرمنقول که در ید دیگری است و یا در آن سابقه ی تصرف دارد را با زور و قهر از ید او خارج کند.

سخن آخر

وکیل دعوی رفع تصرف عدوانی موجب می‌ شود که تمام مراحل این دعوی با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری طی شود. با کمک یک وکیل قطعاً دیگر موکل دغدغه طی کردن مراحل دادرسی و یا حضور مداوم در جلسات دادگاه را نخواهد داشت. شما می‌ توانید با کمک مجموعه داد فران امین، یک وکیل خوب را در این حوزه پیدا کنید و از خدماتش با قیمتی مناسب، بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا