فروش مال مشاعملکی

دعوی ملک مشاع و فروش و افراز آن

وکیل دعوی ملک مشاع می تواند با آگاهی بالایی که در این زمینه دارد، به بهتر طی شدن روند پرونده دعوی ملک مشاع کمک کند و به همین منظور، افرادی که در این حیطه به دنبال یک مشاور حقوقی کاردان هستند، می توانند از مجموعه داد فران امین، کمک بگیرند.

تعریف ملک مشاع

ملک مشاع به خاک یا ملکی گفته می شود که تحت مالکیت دو یا چند فرد مشترک است بدون اینکه متصرفات آن مشخص باشند.

تعریف ملک مفروز

ملک مفروض همون ملک مشاعی است که تقسیم بندی شده است. وقتی مالکان ملک مشاع، آن را تقسیم بندی کنند، بعد از تقسیم کردن و طی شدن مراحل افراز، ملک، مفروز می شود. ملک مفروز دارای یک مالک است که همان مالک برای تصرفات ملک، تصمیم گیری می کند.

افراز و عدم افراز ملک مشاع

طبق قانون، افراز ملک به معنی جدا کردن و تفکیک سهام مالکان مشاعی در یک ملک یا اموال غیرمنقول مشترک می‌ باشد. این کار برای تقسیم ملک مشاعی بین مالکان، بر اساس سهم آن ها انجام می‌ شود‌.

اتفاقی که با افراز ملک مشاع رخ می دهد این است که هر مالک، به عنوان مالک انحصاری بخشی از ملک مورد نظر، تعیین خواهد شد و از مشاع خارج می شود. اگر در افراز ملک مشاع به مشکل خاصی برخوردید، قطعا مشاوره های وکیل دعوی ملک مشاع تهران برای شما کارساز خواهد بود.

حق شفعه در ملک مشاع

بر اساس ماده ۸۰۸ قانون مدنی حق شفعه در ملک مشاع به حقی گفته می‌ شود که فرد به راحتی بتواند ملک مشاع را به دیگران منتقل کند. در این نوع از املاک، هر کدام از سهامداران که قصد فروش سهم خود را دارند می‌ توانند با قیمت گذاری ملک خود را به شرکای دیگر بفروشند.

برای درک بهتر حق شفعه در ملک مشاع، باید بدانید که حق شفعه مختص مال غیرمنقول مثل زمین می‌ باشد که البته این مال غیر منقول باید قابلیت تقسیم داشته باشد.نکته بعدی این است که مال غیر منقول مورد نظر باید حتماً بین دو نفر مشترک باشد و یکی از شرکا مال غیر منقول را بفروشد.

وکالت در فروش ملک مشاع

از آنجایی که روند فروش ملک مشاع بسیار پیچیده است، کمک گرفتن از یک وکیل متخصص می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. خرید و فروش املاک مشاع به وسیله وکیل فروش ملک مشاع به صورت کاملا قانونی انجام می شود. وکالت در امور مشاع به این صورت انجام می شود که تمام شرکا، هر میزان از سهم خود را به وکیل می دهند تا وکیل تمام مراحل اداری را به خوبی پیش ببرد. برای انجام این کار، بهره بردن از وکلای مجموعه داد فران امین را به شما پیشنهاد می کنیم.

دعاوی مربوط به املاک مشاع از نوع مالی است یا غیر مالی؟

از آنجایی که هزینه دادرسی دعاوی مالی بر اساس میزان بهای خواسته مشخص می شود و در دعاوی غیر مالی، هزینه دادرسی بر اساس تعرفه ی قانونی مشخص می شود، این سوال دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در پاسخ، باید بگوییم که با توجه به قوانین و نظریات مشورتی، برخی از این دعاوی مالی و برخی دیگر، غیر مالی هستند. برخی از دعاوی مالی ملک مشاع عبارتند از:

  • دعوای فروش ملک مشاع با توجه به اختلاف در مالکیت
  • ابطال صورت جلسه ی افراز ملک مشاع با اختلاف در مالکیت
  • دعوای افراز و تقسیم ملک مشاع با اختلاف در مالکیت
  • دعوای بطلان تقسیم ملک مشاع با اختلاف در مالکیت
  • دعوای الزام به فروش ملک مشاع با اختلاف در مالکیت

هزینه دادرسی دعوی ملک مشاع

محاسبه ی قیمت هزینه ی دادرسی ملک مشاع به شرایط متفاوتی بستگی دارد. برای مثال، وقتی که دعوا، مالی و حقوقی باشد، بر اساس ارزش منطقه ای ملک هزینه ی دادرسی مشخص می شود. میزان آن در مرحله ی بدوی با خواسته مبلغی حدود ۲۰ میلیون تومان، ۲/۵ درصد ارزش منطقه ای ملک و بیش از آن هم ۳/۵ درصد می باشد. البته این هزینه در رابطه با مرحله تجدید نظر در دعاوی مالی حقوقی ۴/۵ درصد محکوم به است. برای اینکه مراحل مالی و دادرسی دعوی ملک مشاع شما به خوبی پیش برود، کمک گرفتن از وکیل دعاوی ملک مشاع، بسیار مفید خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعاوی ملک مشاع

  • عکس کارت ملی
  • تصویر و اصل سند مالکیت
  • گواهی عدم افراز ملک و قطعیت آن

فروش مال مشاع

در شرایطی که تقاضای فروش ملک مشاع  صدور حکم فروش اتفاق بیفتد، قاضی بعد از انجام بررسی و احراز مالکیت و نام بردن سایر شرکا به عنوان متهم، حکم فروش را صادر خواهد کرد. بر اساس قانون، نقل و انتقال اموال مشترک و درخواست حکم فروش، فقط بعد از تعیین عدم واگذاری قابل اجرا خواهد بود.

فروش مال مشاع بدون اجازه شرکا در صورتی که فرد فقط سهم خود را بفروشد مشکلی ندارد. اما اگر سهم سایر شرکا نیز فروخته شود از مصادیق فروش مال غیر به حساب می‌ آید.

دستور فروش ملک مشاع غیر قابل افراز

در موقعیتی که یک ملک به صورت قطعی غیر قابل افراز باشد با درخواست هر کدام از شرکا و به دستور دادگاه به فروش می‌ رسد، در صورتی که در دادگاه شهرستان مدارک مشاع بودن ملک و درخواست فروش آن را ارائه کنید، ملک به مزایده گذاشته می‌ شود و درخواست فروش ملک مشاع غیر قابل افراز قابل اجرا خواهد بود. بعد از آن مبلغ به دست آمده بین شرکا تقسیم خواهد شد و فردی که درخواست فروش ملک را داشت می‌ تواند سهم خود را دریافت کند.

سخن آخر

طی این مطلب با ملک مشاع و طریقه فروش آن آشنا شدید و به وظیفه خطیر وکیل دعوی ملک مشاع پی بردید. تا بدین ترتیب اگر دارای مشکلات و دعوی‌ های مختلف در این زمینه هستید بتوانید به مجموعه داد فران امین مراجعه کنید و وکیلی را به عنوان مشاور حقوقی خود در این زمینه برگزینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا