خلع یدملکی

وکیل دعوی خلع ید

یکی از مهمترین دعاوی ملکی، خلع ید می باشد که انجام پروسه ی آن مسلتزم کمک گرفتن از وکیل خلع ید می باشد. وکیلی که برای این اقدام انتخاب می کنید، باید تجربه ی کافی در حوزه دعاوی ملکی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن پرونده ی شما را حل و فصل کند. مجموعه داد فران امین به عنوان یکی از بهترین مجموعه هایی که به معرفی بهترین وکیل در تهران می پردازد، در خدمت شما می باشد و وکلای ملکی حرفه ای را به شما معرفی می کند تا پرونهده های این چنینی را به خوبی پشت سر بگذارید.

خلع ید چیست؟

خلع ید به معنای جلوگیری از ادامه ی تصرف غیر قانونی مال غیر منقول می باشد. امکان شکایت کیفری در خلع ید وجود ندارد. در واقع دعوای خلع ید زمانی مطرح خواهد شد یک فرد، به شکل غیر قانونی در مال غیر منقول دیگر، تصرف کند و صاحب مال، خواستار خروج مال خود از دست متصرف باشد. شاید واژه خلع ید در قانون مدنی به کار نرفته باشد، اما بر اساس ماده ۳۰۸ قانون مدنی (غصب استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان)، خلع ید، تصرف غاصبانه معنا می شود.

شرایط لازم برای طرح دعوی خلع ید

طرح دعوای خلع ید دارای شروط خاصی می باشد که می توانید با مشورت بهترین وکیل خلع ید، از این شرایط آگاه شوید. در ادامه این شرایط را باهم مرور می کنیم؛

  • برای اینکه خواهان بتواند این دعوا را به صورت رسمی در دادگاه مطرح کند، باید دارای سند مالکیت باشد تا مالکیت خود را به دادگاه اثبات کند.
  • در شرایطی که یک فرد، مالک اصلی مال غیر منقول باشد، اما دارای سند رسمی نباشد، باید در دادگاه برای اثبات مالکیت اقدام کند و بعد از اینکه حکم را دریافت کرد، برای طرح دعوی خلع ید اقدام داشته باشد.
  • طرح این دعوا فقط به منظور خارج کردن تصرف فرد غاصب از اموال غیر منقول مانند خانه، باغ، زمین یا مغازه است.
  • یکی از مهمترین شروط طرح دعوی خلع ید، عدوانی بودن تصرف می باشد. یعنی فرد غاصب، بدون قرارداد و کاملا غیر قانونی در ملک تصرف کرده باشد.

تفاوت دعوی خلع ید و تخلیه ید چیست؟

دعوای خلع ید و تخلیه ید دارای تفاوت های مهمی از هم هستند. آگاهی از این تفاوت ها برای کسی که قصد طرح این گونه از دعاوی را دارد، الزامی است.

  1. دعوای خلع ید فقط برای اموال غیر منقول انجام می شود. اما طرح دعوای تخلیه ید، برای تمام اموال قابل اجرا است.
  2. نوع مالکیت این دو دعوا نیز باهم تفاوت دارند. به طوری که برای طرح خلع ید، فرد باید دارای سند مالکیت رسمی ملک باشد. اما برای طرح دعوای تخلیه ید، نیازی به سند مالکیت نخواهد بود. حتی یک فرد با داشتن مالکیت منافع، می تواند برای طرح دعوا اقدام داشته باشد.
  3. تخلیه ید برای اموالی انجام می شود که از قبل دارای قرارداد قانونی هستند ولی زمان آن ها به اتمام رسیده است. اما خلع ید فقط برای تصرف غیر قانونی املاک به وسیله ی فرد غاصب انجام می شود.

 تفاوت دعوی خلع ید با دعوای تصرف عدوانی چیست؟

خلع ید و تصرف عدوانی شباهت بسیار زیادی به هم دارند و همین موضوع باعث شده است تا باهم اشتباه گرفته شوند. شباهت این دو دعوا در این است که هردوی آن ها برای اموال غیر منقول کاربرد دارند و برای دعوایی مطرح می شوند که غاصب، اموال را به صورت غیر منقول در تصرف عدوانی خود درآورده باشد. در ادامه برخی از تفاوت های مهم بین خلع ید و تصرف عدوانی را بررسی می کنیم.

 

در خلع ید فرد باید فقط سند مالکیت داشته باشد ولی در دعوای تصرف عدوانی فرد باید سابقه ی تصرف در ملک را هم داشته باشد.  یعنی در تصرف عدوانی حتی اگر دارای مالکیت منافع هم باشید، می‌ توانید برای طرح دعوا اقدام کنید و ممنوعیتی نخواهید داشت.

 

 

تفاوت مهم دیگر بین این دو طرح دعوا هزینه ی دادرسی آن ها می‌ باشد و تصرف عدوانی یک دعوای غیر مالی است به همین منظور هزینه دادرسی دعوای تصرف عدوانی برای همه یکسان خواهد بود. اما طرح دعوا برای خلع ید هزینه دادرسی متغیری دارد که بر اساس ارزش مال مورد نظر تعیین می‌ شود.

 

 

حکم خلع ید بعد از اینکه قطعی شد قابلیت اجرا پیدا می‌ کند. اما اجرای حکم تصرف عدوانی احتیاجی به قطعیت ندارد.

 

 

تصرف عدوانی علاوه بر طرح در دادگاه حقوقی در دادگاه کیفری هم قابلیت مطرح شدن دارد. اما حکم خلع یدف فقط در دادگاه حقوقی قابلیت طرح و اجرا خواهد داشت.

 

 

در طرح دعوای تصرف عدوانی الزامی برای رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست. اما در دعوای خلع ید باید این تشریفات حتماً رعایت شوند.

 

 

برای بهتر طی کردن مسیر هر یک از این طرح های دعوا، بهتر است از مشاوره های وکیل خلع ید بهره مند شوید.

رسیدگی به دعوی خلع ید در دادگاه چگونه است؟

برای رسیدگی به دعوی خلع ید در دادگاه در مرحله اول دادگاه به احراز سند مالکیت خواهان خواهد پرداخت و در مرحله ی بعدی به غیرقانونی بودن تصرف خوانده می‌ پردازد. در مرحله ی سوم کارشناس با انجام تحقیقات مختلف محدوده مالکیت را بررسی خواهد کرد و طی دادگاه فردی که به دادگاه فراخوانده شده است باید ثابت کند که تصرف او در ملک خواهان مشروع و قانونی است در غیر این صورت محکوم خواهد شد.

خلع ید از ملک مشاع

خلع ید ملک مشاع یعنی زمانی که چند نفر از لحاظ قانونی مالک یک ملک هستند اما یک شخص دیگر که هیچ حق قانونی برای آن ملک ندارد ادعای مالکیت کند. در این شرایط صاحبین ملک می‌ توانند برای دعوای خلع ید ملک از طریق قانون اقدام داشته باشند. که در این میان، وکیل خلع ید می تواند کمک های خوبی ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز دعوای خلع ید

برای دعوای خلع ید باید مدارک مشخصی را به دادگاه ارائه کنید که این مدارک عبارتند از:

  • کارت ملی معتبر مالک برای احراز هویت
  • عکس سند مالکیت ملک، زمین، باغ، آپارتمان و…
  • حضور شاهد برای شهادت در رابطه با مالکیت ملک
  • نتیجه ی نظر کارشناس
  • شماره پرونده استنادی طرح دعوا
  • مدارک تحقیقات محلی
  • بازدید محلی و منطقی توسط کارشناس و ارائه نظر کارشناس به دادگاه
مزایای گرفتن وکیل در دعوای خلع ید

کمک گرفتن از وکیل خلع ید تهران در پرونده و دعوای خلع ید مزایای بسیار زیادی خواهد داشت. این وکیل برای پیگیری پرونده ابتدا موضوع را بررسی می‌ کند و می‌ تواند دفاعیه کاملی از موکلش در دادگاه داشته باشد علاوه بر این، تمام نکات حقوقی در زمینه خلع ید را به موکل خود یادآور می شود. باید بدانید که انجام مشاوره حقوقی قبل از جلسه دادرسی دادگاه اهمیت زیادی دارد که قطعا با حضور یک وکیل مجرب، به بهترین نحو، سپری خواهد شد.

سخن آخر

وکیل خلع ید در تهران می‌ تواند به بهتر سپری شدن سیر پرونده کمک کند. در واقع انجام تمام اقدامات قانونی و طرح دعاوی، بهتر است که با مشاوره حقوقی یک وکیل کاردان انجام شود و در همین راستا، مجموعه داد فران امین با معرفی بهترین وکیل خلع ید در خدمت همه افراد از سراسر کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا