اجرت المثلخانواده

وکیل اجرت المثل

اجرت المثل از حقوق قانونی زن در طول زندگی مشترک به حساب می آید. اقداماتی مانند: نظافت منزل، آشپزی، بچه داری و… همه و همه جزو وظایف قانونی زن نیستند و زن می تواند بابت این کارها از همسر خود حقوق بگیرد. به مجموعه ی این اقدامات که زن در ازای انجام آن ها می تواند حقوق دریافت کند، اجرت المثل گفته می شود. بانوانی که قصد دریافت اجرت المثل را دارند، بهتر است که با مراجعه به سایت داد فران امین، از یک وکیل اجرت المثل مجرب، مشاوره بگیرند.

اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت به معنی اجرت یا بهای تمام اقدامات و کار هایی است که خانم، در منزل همسر خود انجام می دهد. تنها وظایفی که به شکل قانونی بر ذمه زن هستند، تمکین از شوهر و انجام وظایف زناشویی می باشند. در نتیجه انجام هر اقدامی غیر از این موارد، در خانه ی شوهر، مستحق دریافت اجر و پاداش خواهد بود.

شرایط دریافت اجرت المثل

درست است که بهترین وکیل اجرت المثل می تواند کمک کند که راحت تر این حق را دریافت کنید. اما به طور کلی دریافت اجرت المثل، شرایط خاص خود را دارد که در ادامه این شرایط را مرور می کنیم. لازم به ذکر است که این شرایط در تبصره قانون 336 مدنی قید شده است.

  • اقداماتی که زوجه انجام داده است، شرعا بر عهده ی او نباشند. برای مثال انجام آشپزی و نظافت که شرعا بر عهده ی زن نیست و زن در ازای انجام آن مستحق دستمزد خواهد بود.
  • انجام کار های منزل به دستور زوج. منظور از کلمه ی دستور این است که زن به درخواست زوج این کار ها را در منزل انجام داده باشد.
  • در صورتی که زن برای انجام کار های منزل تبرع یا احسان کرده باشد و چنین قصدی داشته باشد، اجرت به او تعلق نمی گیرد. پس زن باید از همان ابتدا این کار ها را با هدف دریافت مزد انجام دهد تا مستحق دریافت اجرت باشد.

توجه داشته باشید که دریافت اجرت المثل ارتباطی با درخواست طلاق ندارد و زن می تواند در طول زندگی، خواهان این حق قانونی خود شود.

نحوه محاسبه اجرت المثل

مبلغ نهایی اجرت المثل به ازای هر سال از زندگی مشترک زوج و زوجه مشخص می شود و مبلغ نهایی برای اجرت المثل سالانه در تعداد سال های زندگی مشترک زوجین ضرب خواهد شد و مرد مبلغ نهایی را پرداخت می کند.

شرایط پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی

زمانی که زن شرایط دریافت اجرت المثل ایام زناشویی را رعایت کند مرد موظف به پرداخت خواهد بود. در صورتی که زوجه اقداماتی را انجام دهد که شرعاً بر عهده ی وی نیستند،  مستحق دریافت اجرت المثل می‌ باشد و وقتی که زن بتواند ثابت کند که قصد تبرع و احسان از انجام کارهای خانه نداشته و این کارها شرعاً بر عهده او نبوده و به دستور مرد انجام می‌ شده، مرد باید به پرداخت اجرت المثل زناشویی بپردازد.

اجرت المثل ایام زناشویی بعد از فوت شوهر

امکان دریافت اجرت المثل ایام زوجیت فقط معطوف به زمان حیات شوهر نیست و بر اساس ماده ۳۳۶ قانون مدنی امکان مطالبه اجرت المثل حتی پس از فوت شوهر هم وجود دارد. البته برای دریافت اجرت المثل در این دوران شرایط خاصی وجود دارد که این شرط ها را به ترتیب بررسی می کنیم.

  1. اثبات انجام کار ها و امور منزل که در حیطه مسئولیت زوجه نبودند و زوج وظیفه‌ ای برای انجام آن ها نداشته است. پس در مرحله اول زن باید به اثبات این موارد بپردازد.
  2. در مرحله دوم زوجه باید ثابت کند که این کارها را با دستور یا درخواست همسر خود انجام داده است.
  3. در مرحله ی آخر که به عنوان شرط آخر هم شناخته می‌ شود، زوجه باید ثابت کند که هیچ توافقی برای انجام کارهای منزل به صورت رایگان با همسر خود نداشته است.

زوجه با اثبات این سه شرط می‌ تواند پس از فوت شوهر هم اجرت المثل خود را از دادگاه دریافت کند و در همین راستا وکلای متخصص در مجموعه دادفران امین در خدمت شما می‌ باشند. تا بانوانی که قصد دریافت اجرت المثل پس از فوت شوهر خود را دارند بتوانند بدون مشکل با وکیل اجرت المثل مراحل قانونی را طی کنند و از ورثه شوهر، درخواست اجرت المثل داشته باشند.

اجرت المثل ایام زناشویی قبل از طلاق

اجرت المثل یکی از حقوق زن در هنگام طلاق از طرف مرد می‌ باشد و به حق الزحمه یا دستمزد زوجه در ازای کارهایی که در طول زندگی مشترک انجام داده گفته می‌ شود و از آنجایی که زوجه وظیفه ی قانونی برای انجام این کارها نداشته، می‌ تواند در هنگام طلاق درخواست اجرت المثل را ارائه کند تا آن را از طرف زوج دریافت نماید.

نحله چیست؟

نحله در لغت به معنای بخشش و هدیه می‌ باشد و وقتی که زوج قصد جدایی داشته باشد زوجه مستحق اجرت المثل هم نباشد و کارهای منزل را بدون دستور شوهر یا از روی احسان انجام داده باشد، دادگاه مبلغ مشخصی را تحت عنوان نحله مشخص می‌ کند که زوج باید به زوجه پرداخت کند.

چه زمانی نحله به جای اجرت المثل پرداخت می شود؟

بر اساس قانون نحله جزو حقوق زن در هنگام طلاق به حساب می‌ آید. البته به شرطی که درخواست کننده ی طلاق، مرد باشد. حتی در مدت زمان زندگی مشترک که مرد درخواست طلاق خود را ثبت کرده است نیز، امکان دریافت نحله وجود ندارد و نحله از جمله هدایایی است که بدون عوض است و از طرف مرد به زن پس از طلاق اعطا می‌ شود.

در شرایطی که زن مستحق دریافت اجرت المثل نباشد؛ یعنی کارهای خانه را از روی دستور انجام نداده باشد و با احسان و تبرع و رضایت کامل به انجام کارهای خانه پرداخته باشد، در هنگام طلاق اجرت المثل به او تعلق نگرفته و به جای آن می‌ تواند از مرد نحله دریافت کند. قطعاً با مشاوره وکیل اجرت المثل در تهران می‌ توان برای دریافت نحله به جای اجرت المثل به صورت قانونی اقدامات لازم را انجام داد.

نحله چگونه تعیین می شود؟

اصلی‌ ترین معیار برای تعیین مبلغ نهایی نحله میزان تمکن مالی مرد می‌ باشد. زیرا نحله هدیه‌ ای است که از طرف مرد پرداخت می‌ شود.

علاوه بر این عوامل دیگر مانند: تعداد سال‌ های زندگی مشترک و کارهایی که خانم در طول زندگی مشترک انجام داده است نیز روی مبلغ نهایی نحله اثرگذار هستند. اما در نهایت، تنها فرد تعیین کننده و تشخیص دهنده ی مبلغ قطعی نحله، قاضی می‌ باشد.

اجرت المثل در نکاح موقت

جالب است بدانید که اجرت المثل چه در عقد دائم و چه در عقد موقت به زن تعلق می‌ گیرد. البته در صورت رعایت شروطی مانند: عدم تبرع زن برای انجام کارها، دستور شوهر برای انجام کار و انجام کارهایی که عرفاً برای زن دارای اجرت هستند.

مراحل دادرسی اجرت المثل

مراحل دادرسی اجرت المثل زندگی مشترک شامل موارد مختلف می‌ شود که در ادامه این مراحل را به صورت کامل بررسی می‌ کنیم؛

  • ارائه درخواست دادرسی اجرت المثل به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی
  • اعلام دادگاه بعد از ثبت پرونده جهت رسیدگی به درخواست زوجین برای دریافت اجرت المثل که زوجین باید در جلسه دادگاه حاضر باشند.
  • در صورتی که زن و شوهر روی مبلغ نهایی اجرت المثل توافق کنند قانونگذار گزارش اصلاحی را صادر خواهد کرد.
  • در صورتی که زن و شوهر روی مبلغ اجرت المثل ایام زندگی مشترک توافق نکنند، پرونده به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده می‌ شود.
  • در مرحله ی بعدی بعد از ابلاغ نظریه کارشناسی اگر زن و شوهر به نظریه کارشناسی اعتراض نداشته باشند، حکم به وسیله ی قانون گذار صادر خواهد شد.
سخن آخر

انجام اقدامات قانونی همیشه چالش‌ ها و دردسر های خاص خود را دارد و در این میان اقداماتی مانند دریافت نحله و اجرت المثل هم نیاز به آگاهی و شناخت کافی دارند، که این آگاهی و شناخت به وسیله ی وکیل اجرت المثل به موکل داده می‌ شود و در همین راستا مجموعه دادفران امین بهترین وکلای خانواده در تهران را به شما معرفی می‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا