خانوادهنفقه

وکیل نفقه

نفقه یکی از حق های زن پس از ازدواج به شمار می‌ آید و ممکن است که بسیاری از بانوان در روند دریافت نفقه به مشکل بخورند و به همین منظور کمک گرفتن از وکیل نفقه می‌ تواند بسیار مفید باشد.

این وکیل یک مشاور حقوقی است که به عنوان وکیل خانواده شناخته می‌ شود. زیرا اکثر پرونده‌هایی که می‌ پذیرد در راستای مشکلات خانوادگی از جمله مهریه، طلاق،  حضانت، نفقه و… هستند. کمک گرفتن از چنین وکیلی می‌ تواند باعث حل و فصل پرونده‌ های خانوادگی از جمله مشکلات مربوط به نفقه شود و این وکیل می‌تواند بهترین مشاوره حقوقی را برای موکل خود انجام دهد. ‌

گروه وکلای داد آفرین امین با معرفی بهترین وکیل نفقه در تهران کمک می‌ کند که بانوان بتوانند برای حل مشکلات خانوادگی خود از طریق قانون به خوبی پیش بروند. با ما همراه باشید تا به صورت کامل با نفقه و ماهیت آن آشنا شوید.

 

نفقه چیست؟

برای اینکه زندگی خانوادگی به خوبی ادامه پیدا کند هزینه‌ های مربوط به زندگی باید تامین شوند. هزینه های لازم برای گذراندن زندگی نفقه نام دارد که بر عهده ی زوج می باشد.

البته شرطی که برای پرداخت نفقه زوج وجود دارد، انجام وظایف زوجیت از جمله تمکین از طرف زوجه، می‌ باشد که اگر زن از آن ممانعت کند به هیچ عنوان نفقه به او تعلق نخواهد گرفت.

نفقه شامل چه مواردی می‌ شود؟

شاید بسیاری از بانوان ندانند که نفقه شامل چه مواردی می‌ شود و اصلاً چگونه می‌ توان نفقه ی متناسب را دریافت کرد. در همین راستا کمک گرفتن از یک وکیل نفقه می‌ تواند بسیار مفید باشد. مواردی که شامل نفقه می‌ شوند تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن هستند که عبارتند از:

  • مسکن
  • لباس
  • غذا
  • اثاثیه منزل
  • هزینه درمانی و بهداشتی
  • هزینه خادم در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد‌. یا در صورت مریضی به خادم نیاز پیدا کند.

البته مواردی که به عنوان مثال ذکر کردیم،  محدود به این تعداد نیستند و همه چیز بستگی به شرایط زندگی زن دارد و حقیقت نفقه،  متناسب با شأن زن است.

نفقه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بعد از خواندن عقد نکاح، نفقه حق مسلم زن به حساب می‌ آید. البته شرط دریافت نفقه توسط زن، تمکین از شوهر خود می‌ باشد و در صورتی که زن از شوهر تمکین نکند نمی‌ تواند نفقه ی خود را دریافت کند.

میزان نفقه زن چه مقدار است؟

در قانون، میزان مشخص و محدودی برای نفقه تعیین نشده است و همانطور که گفتیم ملاک تعیین حقوق زوجه، میزان نیازهای زوجه و متناسب با شأن او می‌ باشد. در نتیجه ممکن است که میزان نفقه برای هر فرد متفاوت از فرد دیگری باشد.

معمولا بانوانی که برای دریافت نفقه از وکیل نفقه کمک می‌ گیرند، به دادگاه مراجعه می‌ کنند و کارشناس دادگاه تعیین کننده مقدار حق زن در امر نفقه خواهد بود. که پس از انجام تحقیق و تماس با زوجین مقدار نفقه را تعیین می‌ کند.

بعد از اینکه کارشناس مبلغ نهایی را اعلام کرد،  زوج در صورت داشتن اعتراض می‌ تواند طی مدت ۷ روز اعتراض خود را با ذکر دلایل اعلام کند و دادگاه مجدداً این پرونده را بررسی خواهد کرد.

نفقه ی فرزندان و والدین

در امر شناخت وکیل نفقه خوب و بررسی اینکه نفقه چیست و چقدر است، خوب است که مختصری نیز به نفقه فرزندان و والدین هم بپردازیم.  زیرا این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی نفقه فرزند بر عهده پدر او می‌ باشد و بعد از فوت پدر یا در صورت عدم توانایی مالی پدر، بر عهده جد پدری او خواهد بود.

در شرایطی که فرزند نه پدر و نه جد پدری داشته باشد و یا پدر و جد پدری توانایی ساپورت مالی را نداشته باشند، نفقه بر عهده مادر می‌ باشد.

نفقه والدین هم مسئله دیگری است که باید به آن بپردازیم. نفقه پدر مادر طبق ماده ۱۲۰۰ قانون مدنی به این شکل بیان شده است: «نفقه ابوین با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اولاد و اولاد اولاد است.»

در نتیجه پرداخت نفقه ی پدر مادر در وهله ی اول بر عهده فرزندان و بعد از آن بر عهده ی نوه می‌ باشد و به هیچ عنوان جنسیت فرزندان تاثیر خاصی در این امر ندارد.

والدینی که تمکن مالی ندارند و نتوانستند که به کمک اشتغال و یا اقدامات شغلی وسایل معیشت خود را فراهم کنند، مستحق دریافت نفقه از طرف فرزندان یا نوه هایی هستند که تمکن مالی دارند.

شرایط استحقاق زن به مطالبه نفقه در عقد دائم

در عقد دائم زوجه مستحق دریافت نفقه می باشد ولی در صورت عدم تمکین او (عام و خاص) نفقه ای به او تعلق نمی گیرد مگر اینکه زوجه دارای عذر شرعی باشد که در چنین شرایطی می تواند به وظایف زناشویی خود عمل نکند.

آیا در عقد موقت به زن نفقه تعلق می‌ گیرد؟

به صورت کلی، در عقد موقت زن حق دریافت نفقه ندارد و هیچ نفقه‌ ای به او تعلق نمی‌ گیرد. تنها راه دریافت نفقه در عقد موقت یا صیغه،  این است که هنگام جاری شدن صیغه یا قبل از آن جهت دریافت نفقه در عقد موقت توافق شود و مرد با انجام توافق، مسئولیت پرداخت نفقه را در دوران صیغه قبول کند. پس نفقه زن در عقد موقت به صورت شرط ضمن عقد در صیغه درج می‌شود.

رابطه بین تمکین و نفقه چیست؟

وقتی که صحبت از رابطه تمکین و نفقه می‌ شود، در ابتدا باید انواع تمکین را بشناسید که با توضیحات کامل در جدول زیر آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

 

انواع تمکین

 

توضیحات

 

تمکین عام

 

تمکین عام به این معنی است که زن باید در مسائل کلی و امور خانوادگی از همسر خود اطاعت کند. حسن معاشرت زن با همسر و فرزندان و پذیرفتن اینکه مرد ریاست را بر عهده دارد و اطاعت از خط و مشی مرد تمکین به حساب می‌ آید‌. برخلاف تصور عامه مردم که خانه داری جزو وظایف زن می‌ باشد، باید بدانید که این مسئله به هیچ عنوان در حیطه وظایف قانونی زن نیست و در صورتی که یک خانم کارهای خانه داری را انجام ندهد، به معنای عدم تمکین نخواهد بود.

 

 

تمکین خاص

 

تمکین خاص نیز جزئی از تمکین عام می‌ باشد که به معنای اطاعت زوجه از زوج در روابط زناشویی است‌.

 

 

همانطور که اشاره کردیم بر اساس قانون مدنی پرداخت نفقه به زن فقط زمانی امکان پذیر است که از طرف زن تمکین انجام شود و ارتباط بین تمکین و نفقه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی به این صورت آمده است که هر وقت زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت خود خودداری کند، مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

عبارتِ «ادای وظایف زوجیت» در این ماده قانونی، یعنی تمکین در برابر شوهر.

نفقه زن بعد از جدایی به چه صورت است؟

این مسئله دغدغه ی ذهنی بسیاری از بانوانی است که قصد جدایی دارند و در این زمینه از وکیل نفقه کمک می‌ گیرند.  بر اساس قانون نفقه برای زن در وظیفه و بر عهده مرد می‌ باشد تا زمانی که زن در نکاح مرد باشد و بعد از جاری شدن صیغه طلاق و زمانی که نکاح باطل می‌ شود، این وظیفه از عهده مرد خارج شده و مرد دیگر موظف به پرداخت نفقه نخواهد بود. پس به عبارت ساده‌ تر بعد از جدایی، امکان دریافت نفقه وجود ندارد.

در صورت عدم پرداخت نفقه زوجه چه اقدامی می تواند بکند؟

می تواند هم دعوای حقوقی نفقه و هم دعوای کیفری (ترک انفاق) را مطرح نماید و با دریافت حکم نفقه طبق شروط ضمن عقد با عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه، طلاق بگیرد.

سخن آخر

کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی یا وکیل برای اقدامات حقوقی مختلف از جمله دریافت نفقه بسیار کاربردی است و باعث می‌ شود که روند کارهای قانونی سریع‌ تر و بدون مشکل پیش برود.

برای اقدامات مختلف حقوقی و قانونی سایت داد آفرین امین وکلای بسیار مجرب و متخصصی را به شما معرفی می‌ کند. این وکلا با انجام مشاوره های حقوقی حضوری یا تلفنی به پیشبرد پرونده های شما کمک زیادی خواهند کرد.

به تمام کسانی که در زمینه دریافت نفقه دچار مشکل شده‌ اند و دوست دارند که روند قانونی این مسئله به خوبی و به سرعت پیش برود، پیشنهاد می‌ کنیم که حتماً از یک وکیل نفقه کمک بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا