تمکینخانواده

وکیل تمکین

تمکین در لغت به معنی سلطه و اختیار دادن به فرد دیگر یا مستقل کردن و تثبیت کردن می‌ باشد. این کلمه در روابط بین زوجین و مسائل حقوقی به وفور استفاده می‌ شود. زیرا بعد از عقد و اثبات زوجیت بین یک زن و مرد، زن موظف به تمکین از همسر خود خواهد بود. ممکن است در این زمینه بسیاری از زوج‌ ها دچار مشکلات حقوقی و قانونی شوند که در این موقعیت وکیل تمکین می‌ تواند راهنمایی بسیار مفیدی را ارائه کند. در حقیقت وکیلی که در این حیطه فعالیت می‌ کند، همان وکیل خانواده است که تمام دعاوی مربوط به خانواده را پیگیری می‌ کند.

تمکین چیست؟

در واقع زن در قبال امکانات رفاهی مانند: مسکن، نفقه، خوراک و پوشاک که از نیازهای ضروری اش می‌‌‌ باشند، باید به نیازها و خواسته‌ های مشروع مرد پاسخ بدهد. این موضوع، تمکین نام دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم و تمام ابعاد آن را بررسی می کنیم.

عدم تمکین به چه معنا است؟

عدم تمکین که تحت عنوان نشوز هم شناخته می‌ شود، به معنای عمل نکردن زن به وظایف زوجیت و زناشویی اش می‌ باشد، که در این موقعیت به این زن ناشزه گفته می‌ شود.

البته دقت کنید واژه ی نشوز، فقط مختص زوجه نیست و زوج هم در صورتی که به وظایف خود به درستی عمل نکند، ناشز خوانده خواهد شد.

اما به طور کلی در قانون، عدم تمکین زن اثرات بدی را به دنبال خواهد داشت و باعث می‌ شود که زن از نفقه برخوردار نشود و تا زمانی که زن به تمکین از شوهر خود نپردازد،  شوهر وظیفه‌ ای برای پرداخت نفقه نخواهد داشت.

آقایانی که با مشکل عدم تمکین بانوان خود روبرو شده‌ اند و در صدد حل این مشکل هستند، می‌ توانند با کمک بهترین وکیل تمکین در تهران از طریق مجموعه دادفران امین مشکل خود را حل کنند و مشاوره های مفیدی را دریافت کنند.

حق تمکین چیست؟

بر اساس حقی که در اثر عدم تمکین زن برای مرد ایجاد می‌ شود، مرد قادر است که زن را برای تمکین وادار کند و در صورتی که پس از این اقدام همچنان زن از تمکین سر باز زد، مرد می‌ تواند نفقه او را پرداخت نکند یا حتی از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد بگیرد و یا با پرداخت مهریه ی زن درخواست طلاق کند.

تمام این موارد به حق تمکین مرد بر می‌ گردند و در صورتی که زوجه تمکین نکرد، مرد می تواند با مشاوره‌ های وکیل تمکین خوب، برای احقاق حق، اقدام کند.

آیا در صورت طلاق به علت عدم تمکین زوجه، مهریه به زن تعلق می گیرد؟

مهریه از جمله حقوق مهم زن می‌ باشد که حتی در صورت طلاق در اثر عدم تمکین یا حتی خیانت زن، باز هم به او تعلق می‌ گیرد. پس در صورتی که یک زن و مرد به علت عدم تمکین زن از هم جدا شوند مرد موظف به پرداخت مهریه خواهد بود و تنها چیزی که مرد موظف به آن در این شرایط نیست، نفقه می‌ باشد. زیرا مرد می‌ تواند با اثبات عدم تمکین زن، نفقه ی او را پرداخت نکند ولی مهریه تحت هر شرایطی باید پرداخت شود و حق قانونی زن است.

در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین می باشد؟

درست است که تمکین از شوهر وظیفه زن است اما برای این موضوع تبصره‌ هایی نیز وجود دارد که در زیر شرح می دهیم. قبل از مطالعه ی موارد مجاز عدم تمکین باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که زن در تمام این موارد مستحق دریافت نفقه می‌ باشد. زیرا عدم تمکین در حالت کاملاً مجاز اتفاق می‌ افتد.

·         بیماری های جنسی و مقاربتی مرد

بر اساس ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی زمانی که شوهر بعد از عقد، به امراض مقاربتی و جنسی دچار شود، زن حق دارد که از نزدیکی با مرد امتناع کند و تمکینی از این لحاظ نداشته باشد و خود را از ابتلا به آن بیماری مصون نگه داشته باشد. دقت کنید، این مورد فقط مختص تمکین خاص است و زن از لحاظ تمکین عام، همچنان باید از همسر خود تمکین کند.

·         ضررهای مالی، بدنی و شرافتی از سمت مرد برای زن

 

بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر زن در منزل همسر خود دچار ضررها و زیان‌ های بدنی، مالی و شرافتی شود، می‌ تواند مسکنی جداگانه داشته باشد و این موضوع باعث عدم تمکین زن نخواهد شد.

·         تعیین محل زندگی به وسیله زن

به صورت قانونی تعیین محل زندگی بر عهده ی مرد می‌ باشد و بر اساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر او تعیین می‌ کند، زندگی کند. مگر آنکه اختیار تعیین منزل بر گردن زن باشد یا از شوهر به زن داده شده باشد. در این صورت زن می‌ تواند از زندگی در منزل مشترک با مرد خودداری کند اما سایر وظایف زن که مربوط به تمکین می‌ باشند همچنان بر عهده ی او خواهد بود.

·         بیماری زوجه

بیماری زن هم از مواردی است که می‌ تواند زن را به عدم تمکین مجاز کند. برخی از بیماری‌ ها در زن مجوز قانونی و مشروع برای عدم تمکین او خواهند بود. برای مثال زنی که به عارضه قرن یعنی مسدود بودن آلت تناسلی مبتلا باشد می‌ تواند از تمکین خودداری کند. یا زن در زمان عادت ماهیانه می‌تواند از تمکین خودداری کند و این موارد کاملاً زن را برای عدم تمکین مجاز می‌ کنند.

·         حق حبس

در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی حق حبس به این صورت تعریف شده است که زن قادر است تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در برابر شوهر دارد امتناع کند.  مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. بر اساس این ماده قانونی تا وقتی که رابطه زناشویی بین زن و شوهر برقرار نشده باشد زن می‌ تواند تا زمانی که تمام مهریه به او پرداخت نشده است از همسر خود عدم تمکین داشته باشد.

مصادیق انواع تمکین

تمکین انواع مختلفی دارد که شناخت هر یک از این موارد می‌ تواند آگاهی کامل‌ تری به زوجین ارائه دهد. البته که کمک گرفتن از وکیل تمکین این آگاهی را به صورت کامل برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما در ادامه مصادیق انواع تمکین را طی یک جدول کامل برای شما بیان می‌ کنیم.

 

تمکین عام

 

 

تمکین عام در اصطلاح حقوقی یعنی اطاعت از مرد در امور زندگی این موارد اطاعتی می‌ تواند شامل مواردی مانند: سکونت در خانه‌ ای که همسر تعیین می‌ کند، عدم خروج از منزل بدون اجازه شوهر، حسن معاشرت با شوهر،  خوش رفتاری با شوهر، رعایت نظافت برای همسر به طوری که شرایط به او اجازه داده است. بر اساس ماده ۱۱۰۸ قانون در صورتی که زن به این وظایفی که در تمکین عام قید شده است عمل نکند مستحق دریافت نفقه نیست.

 

 

تمکین خاص

 

 

تمکین خاص به روابط زناشویی بین زوجین اشاره دارد و زن باید شرایط برطرف کردن نیازهای متعارف و ممکن برای زندگی زناشویی را به بهترین شکل ممکن فراهم کند. البته تمکین خاص امری کاملاً مطلق نیست و زن بر اساس شرایط مکان، زمان و عرف به این وظایف عمل می‌ کند.

در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تمکین به معنای خاص به صورت کامل ذکر شده است ولی برای انجام این وظیفه حق حبس برای زن مطرح می‌ باشد و زن می‌ تواند تا زمانی که مهریه خود را نگرفته است از تمکین خاص خودداری کند و همچنان به دریافت نفقه نیز بپردازد.

 

ارتباط تمکین با نفقه

طبق قوانین مدنی پرداخت نفقه به زن مشروط به تمکین از طرف زن می‌ باشد و بر اساس ماده ۱۱0۸ قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع مشروع از همسر خود تمکین نکند نمی‌ تواند نفقه دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا