خانوادهمهریه

معرفی بهترین وکیل مهریه

درست است که دریافت مهریه مستلزم طلاق و جدایی نمی‌ باشد اما در اکثر موارد زن در هنگام اختلاف و جدایی درخواست مهریه می‌ کند و معمولاً با چالش‌ های زیادی در این مسیر روبرو می‌ شود. برای کاهش این چالش‌ ها و دریافت هرچه آسان‌ تر مهریه، کمک گرفتن از وکیل مهریه می‌ تواند بسیار موثر واقع شود.

وکیلی که در حوزه مهریه پرونده می پذیرد، همان وکیل پایه یک دادگستری می‌ باشد که در حوزه خانواده از جمله؛ طلاق، مهریه، حضانت فرزند و … دارای تجربه و مهارت است.

در نتیجه، آن دسته از بانوانی که در حال طی کردن پروسه جدایی و دریافت مهریه هستند و با مشکلات متعددی روبرو شده‌ اند، می‌ توانند با خیال آسوده از چنین وکیلی کمک بگیرند و مجموعه داد آفرین امین که متشکل از وکلای متعدد و متخصص می‌ باشد، می‌ تواند بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی کند تا در نهایت با انتخاب یک وکیل خوب پروسه جدایی و دریافت مهریه را با حداقل میزان مشکل طی کنید.

 

وکیل مهریه چه وظایفی به عهده دارد؟

برای اینکه بتوانید یک وکیل مهریه خوب در تهران را شناسایی کنید، بهتر است که با وظایف وکیل مورد نظر آشنایی داشته باشید تا بر همان اساس وکیلی را انتخاب کنید که به این وظایف بهترین شکل ممکن پایبند می‌ باشد.

  • برخی از مهم‌ترین وظایف وکیل مهریه را در ادامه با هم مرور می‌ کنیم.
  • یک وکیل خوب مهریه باید سابقه و تجربه بالا در حوزه پذیرش پرونده‌ های خانواده و مهریه داشته باشد و تسلط کافی به قوانین این حوزه و به طور کلی قوانین ایران نیز داشته باشد، تا بتواند در دعاوی مختلف بهترین دفاعیه‌ها را از موکل خود ارائه دهد.
  • علاوه بر تسلط بر قانون، وکیل مهریه باید تسلط بر متن قانون و تفسیر قانون در نزد قاضی داشته باشد تا دفاعیه‌ های محکم تری انجام دهد.
  • یکی دیگر از وظایف مهمی که وکیل حوزه مهریه باید از آن برخوردار باشد، گویش و فن بیان قوی است. تا بدین ترتیب بتواند به خوبی با بیان صریح خود به پیشبرد پرونده و حکمی که قاضی می‌دهد کمک کند و در روند پرونده ی موکل خود، تاثیر مثبت داشته باشد.

قطعاً اگر شما از طریق وب سایت داد آفرین امین وکیل مورد نظر خود را برای دریافت مهریه انتخاب کنید، می‌ توانید شخصی را پیدا کنید که به تمام این وظایف به صورت کامل پایبند است.

مطالبه مهریه؛ توقیف فوری اموال با وکیل مهریه

نکته مهمی که در این امر باید به آن دقت داشته باشید، این است که بر اساس بخشنامه‌ ای که به وسیله ی ریاست قوه قضائیه صادر شده است و ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه می‌ باشد، تمام محاکم ایران از پذیرفتن دادخواست مهریه در ابتدا بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده‌ اند.

پس در نتیجه، برای موفق شدن در این مسیر باید تمام گام‌ها را به ترتیب طی کنید. که شامل موارد زیر می شوند؛

گام اول: اولین قدم برای دریافت مهریه این است که به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت رسمی شده است، مراجعه کنید و درخواست صدور اجرائیه برای هر میزان از مهریه را داشته باشید.

گام دوم: قدم بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک (اداره اجرای مهریه) می‌ باشد.

گام سوم: در اداره اجرای مهریه، هم می‌ توانید زوج را ممنوع الخروج کنید و هم می‌ توانید درخواست توقیف اموال او را داشته باشید. اگر مشخصات کامل زوج را نمی‌ دانید یا تصور می‌ کنید که اموالی ندارد، اداره ی اجرای مهریه با انجام استعلام می تواند به این موضوع پی ببرد.

بعد از طی کردن این مراحل، در صورتی که مال پیدا شود و توقیف و ارزیابی به مزایده گذاشته می‌ شود و اگر زوج اعتراضی داشته باشد؛ برای مثال اینکه اموال او مستثنیات دین هستند، می‌ تواند اعتراض کند و در صورتی که تا دو ماه مالی پیدا نشود و یا تا ۶ ماه کار به نتیجه نرسد، به درخواست زوجه یا وکیل مهریه گواهی مراجعه به دادگاه صادر خواهد شد.

مهریه چیست؟

مهریه حقوق مالی و مسلّم زن می‌ باشد که با عقد نکاح به او تعلق می‌ گیرد و مرد موظف به پرداخت مهریه به زن خواهد بود. به صورتی که حتی پس از مرگ مرد، مهریه بر دوش مرد باقی خواهد ماند و باید پرداخت شود.

انواع مهریه را بشناسید!

مهریه انواع مختلفی دارد، که هر یک از این موارد توضیحات و ویژگی‌ های خاص خود را دارند. برای اینکه انواع مهریه را بهتر بشناسید، می‌ توانید جدول زیر را با دقت مطالعه کنید؛

 

انواع مهریه

 

توضیحات

 

مهرالسنه

 

 

 

تعریف دقیقی از مهر السنه در قانون مدنی ذکر نشده است اما با مراجعه به منابع فقهی می‌ توان به راحتی آن را تعریف کرد. مهر السنه مهریه دختران پیامبر بوده که مقدار آن ۵۰۰ درهم نقره می‌ باشد که محاسبه آن با نوسانات بازار همسو می‌باشد و در هنگام محاسبه آن باید نوسانات بازار هم لحاظ شود. در صورتی که در قسمت میزان مهریه نوشته شده باشد، مهر السنه آن هم محاسبه می شود.

 

 

مهرالمثل

 

وقتی که میزان مهریه زن در عقدنامه نکاح ذکر نشود و طرفین هیچ توافقی بر این اساس، انجام نداده باشند و بین طرفین نزدیکی انجام شده باشد، برای زن مهر المثل تعیین می‌ شود و زوجه مستحق دریافت این مهر خواهد بود.

 

 

مهرالمسمی

 

مقدار مال معینی می‌ باشد که با توافق طرفین هنگام عقد به عنوان مهریه زن معین می‌ شود و مرد موظف است که همان مقدار را به زن پرداخت کند. البته زن فقط برای ۱۱۰ سکه حق جلب مرد را دارد.

 

 

مهرالمتعه

 

در ماده ۱۰۹۳ این نوع مهر به صورت کامل تعریف شده است و هر زمانی که مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین کردن مهر، زن را طلاق دهد، مستلزم دادن مهر المتعه به زن خواهد بود. برای اینکه بگوییم مهر المتعه به زن تعلق می‌ گیرد یا خیر، باید دو شرط وجود داشته باشد؛ ۱) مهریه در زمان نکاح مشخص نشده باشد. ۲) زن و شوهر قبل از نزدیکی طلاق بگیرند.

 

 

مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه است؟

شاید این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که آیا در هنگام طلاق از طرف مرد باز هم زوج موظف به پرداخت مهریه می‌ باشد؟

در پاسخ باید بگوییم که بله، مرد می‌ تواند به دادگاه درخواست طلاق خود را ارائه کند. اما اجرای صیغه طلاق به پرداخت مهریه و تمام حقوق مالی زن بستگی دارد. مگر اینکه زن و شوهر با هم به توافق برسند.

مهریه در طلاق از طرف زن چگونه است؟

در بسیاری از موارد پیش می‌ آید که زن درخواست کننده طلاق می‌ باشد، اما نکته ی مهمی که نباید از آن غافل شد، این است که در طلاق چه از طرف زن و چه از طرف مرد، مهریه حق مسلم زن است و به او تعلق می‌ گیرد.

با درخواست طلاق از طرف زن زمانی که دادگاه عمل حکم طلاق را تایید و رسمی کند،  زن می‌ تواند از شوهر خود به صورت قانونی مطالبه مهریه را داشته باشد و این مهریه باید بر اساس توافقات قبلی که در قرارداد ازدواج ذکر شده یا تعیین مبلغ توسط دادگاه، به زن پرداخت شود. در صورتی که در این میان مشکلی به وجود بیاید زوجه می‌ تواند با کمک گرفتن از وکیل مهریه مجرب، به خوبی این مراحل را طی کند و مهریه خود را تمام و کمال دریافت کند.

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی هم زن مستحق دریافت مهریه خواهد بود و تعیین مهریه در طلاق توافقی به این شکل است که زوجه میزان مهریه‌ ای که می‌ خواهد را مشخص می‌کند و در صورتی که مرد توان پرداخت آن را داشته باشد می‌ تواند مهریه را پرداخت کند. در غیر این صورت دادگاه تعیین کننده مبلغ نهایی مهریه خواهد بود.

تفاوت مهریه عندالا ستطاعه وعندالمطالبه

به طور کلی مهریه در دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه به زن تعلق می‌ گیرد. در ادامه تفاوت هر یک از این موارد را با هم بررسی می‌ کنیم.

1)      اگر مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، به محض جاری شدن عقد نکاح زن می‌ تواند مهریه خود را طلب کند و این مهم‌ترین تفاوت بین مهریه عند المطالبه و عندالاستطاعه می‌ باشد. ولی مهریه عندالاستطاعه زمانی به زن تعلق می‌گیرد که مرد استطاعت مالی لازم را داشته باشد و بتواند مهریه را پرداخت کند.

  • مهریه عندالاستطاعه در اکثر موارد حق حبس ندارد. ولی مهریه عندالمطالبه در صورت عدم پرداخت مرد، حبس خواهد داشت و زن می‌ تواند شکایت کند تا حکم حبس برای مرد صادر شود.
  • (زن اگر باکره باشد،میتواند از حق حبس استفاده کند). یکی دیگر از تفاوت‌ های بین مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه حق حبس است. به عبارت دیگر در رابطه با مهریه عندالمطالبه اگر مرد مهر زن را پرداخت نکند زن می‌ تواند از تمکین اجتناب کرده و این عدم تمکین باعث قطع شدن نفقه زن نخواهد شد.

توقیف مهریه به چه صورت امکان پذیر است؟

توقیف اموال برای مهریه زمانی امکان‌ پذیر است که مهریه زن در زمان عقد، حداکثر ۱۱۰ سکه باشد و مرد بعد از صدور حکم قطعی برای پرداخت مهریه آن را نپردازد. در این شرایط اگر اموالی از مرد پیدا شود، برای پرداخت مهریه از محل آن توقیف می شود.

آیا جلب توسط به اجرا گذاشتن مهریه امکان پذیر است؟

بسیاری از بانوان که در آستانه جدایی هستند به این سوال بر می‌ خورند که آیا حکم جلب به وسیله به اجرا گذاشتن مهریه امکان‌ پذیر است یا خیر؟

پاسخ منفی است. زیرا اجرای ثبت فقط صلاحیت توقیف اموال را دارد و حکم جلب باید از طریق دادگاه صادر شود و زمانی که دادگاه صلاح بداند اتفاق می‌ افتد.

حتی مردی که شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد در صورتی که درخواست اعسار بدهد و عدم توان مالی خود را به دادگاه ثابت کند، باز هم حبس و زندانی نخواهد داشت و مهریه باید به شکل اقساطی پرداخت شود.

آیا در پرداخت مهریه ضامن پذیرفته میشود؟

بله این کار به وسیله سردفتر ازدواج و با اخذ امضا از ضامن که می‌ تواند پدر زوج یا هر فرد دیگری باشد، نوشته می‌ شود. به این صورت که پرداخت مهریه به وسیله ی آن فرد ضمانت شده است.

مدارک لازم برای اقدامات اولیه مهریه

جهت انجام اقدامات اولیه مهریه می‌ توان از وکیل مهریه کمک گرفت و در این میان مدارکی که برای به اجرا گذاشتن و دریافت مهریه چه توسط زوجه و چه توسط وکیل مورد نیاز است عبارتند از:

  1. قباله یا سند ازدواج
  2. دادخواست دریافت مهریه
  3. شناسنامه زوجین و کپی برابر اصل آن ها
  4. کارت ملی زوجین و کپی برابر اصل آن ها
سخن آخر

مهریه حق مسلم یک زن پس از ازدواج می‌ باشد و امروزه دریافت این حق شاید زن را با مشکلات مختلفی روبرو کند و برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حل شدن هرچه سریع تر این مشکلات، سایت داد آفرین امین با معرفی وکلای مهریه عالی می‌ تواند بهترین وکیل مهریه تهران را به شما معرفی کند، تا با کمک یک وکیل خوب فرایند دریافت مهریه را با موفقیت طی کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا