حضانت فرزندخانواده

وکیل حضانت فرزند

وکیل حضانت به شخصی گفته می شود که به شکل کاملا تخصصی در زمینه ی خانواده و حضانت فرزند فعالیت می کند. یک وکیل خوب در این زمینه، دارای تجربه ی کامل در این حوزه نیز باشد. یعنی از قبل پرونده های خانواده و حضانت و امثالهم را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. برای پیدا کردن چنین وکیل متخصصی، ما در مجموعه ی دادآفرین امین در خدمت تمام متقاضیان می باشیم و با معرفی وکلای متخصص و کار بلد، راه را برای شما آسان تر خواهیم کرد.

حضانت چیست؟

یکی از مهمترین دغدغه های همسرانی که در آستانه جدایی هستند یا جدا شده اند، حضانت فرزند می باشد و به همین علت اکثریت افرادی که در این زمینه دغدغه دارند، ترجیح می دهند که از یک وکیل حضانت فرزند کمک بگیرند. طبق پروسه ی حضانت، مراحل قانونی زیاد و پیچیده ای دارد که نباید از آنها غافل شد.

احکام حضانت

طبق قانون، حضانت فرزند تا سن 7 سالگی (دختر یا پسر) بر ذمه ی مادر می باشد. فرزند دختر در سن بلوغ یعنی 7 تا 9 سالگی در نزد پدر می ماند و پس از آن، خود تصمیم می گیرد که ادامه زندگی اش را در کنار پدر سپری کند یا مادر.

فرزند پسر هم بعد از 7 سالگی نزد پدر خود می رود و تا 15 سالگی، پدر وظیفه ی نگهداری از پسر را خواهد داشت. بعد از آن، فرزند پسر برای ادامه ی زندگی اش تصمیم می گیرد.

اگر در حیطه ی احکام حضانت موضوعی برای شما مبهم است یا سوالی دارید، می توانید از یک وکیل حضانت خوب در مجموعه وکلای دادآفرین امین، مشاوره بگیرید.

حضانت فرزند برای پدر

همانطور که اشاره کردیم، حضانت فرزند دختر برای پدر از ۷ تا ۹ سالگی و فرزند پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی است. در نتیجه یک پدر باید حتما به این بازه ی زمانی دقت داشته باشد و بداند تا قبل از 7 سالگی هیچ حقی برای حضانت نخواهد داشت.

سلب حضانت از پدر

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، برخی از موارد، باعث ایجاد سلب حضانت از پدر می شوند که عبارتند از:

  • اعتیاد زیان آور به مواد مخدر، الکل و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • مبتلا شدن به بیماری های روانی در صورت تشخیص پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از فرزند یا به اجبار فرزند را به مشاغل غیر اخلاقی و فساد مانند: تکدی گری و قاچاق وارد کردن.
  • ضرب و جرح فرزند به صورت مداوم و خارج از حد متعارف

در صورتی که پدر هر یک از این موارد را دارا باشد، مادر می تواند با کمک وکیل حضانت، به راحتی حکم سلب حضانت پدر را از دادگاه دریافت کند.

حضانت فرزند برای مادر

در صورتی که پدر و مادر خانواده ای طلاق بگیرند و فرزند زیر 7 سال داشته باشند، وظیفه ی حضانت و نگهداری از فرزند، تا سن 7 سالگی بر عهده ی مادر می باشد. این موضوع بر اساس مصلحت طفل تعیین شده است. البته در صورت عدم صلاحیت مادر، می توان حتی قبل از 7 سالگی نیز فرزند را از حضانت مادر خارج کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سلب حضانت از مادر

دلایلی وجود دارند که می توانند نشان دهنده ی عدم صلاحیت مادر برای حضانت فرزند باشند و پدر با اثبات این دلایل می تواند فرزند را در هر سنی که هست، از مادر بگیرد. در همین راستا به مرور دلایل سلب حضانت مادر می پردازیم که عبارتند از:

  1. از دست دادن قوه عقل که مساوی با جنون و دیوانگی است.
  2. ازدواج با شخص دیگر، پس از طلاق.
  3. عدم مراقبت صحیح از طفل و ایجاد آسیب های روانی و جسمانی برای طفل
  4. انحطاط و فساد اخلاقی مادر

البته دلایل سلب، محدود نیستند و هر اقدام یا شرایطی که باعث ایجاد مشکل جسمی، روحی و اخلاقی در فرزند شود، می تواند موجب سلب حضانت والدین باشد.

حضانت فرزند برای جد پدری

بر اساس قانون مدنی حضانت فرزند و مراقبت از آن در وهله ی اول بر عهده ی والدین می باشد و به هچ عنوان نمی توان والدین را از این حق محروم کرد. اما در برخی از موارد بنا به دلایلی مانن فوت والدین، دیگر این امر امکان پذیر نیست. در این موقعیت مسئله ی حضانت فرزند به وسیله ی جد پدری یا پدربزرگ، مطرح است. اما به طور کل، در صورت حیات والدین، ملاقات با نوه پس از جدایی والدین، جزو حقوق اصلی جد پدری به حساب می آید.

در شرایطی که پدر فوت کند اما مادر شرایط اخلاقی و سلامت روانی مناسب برای نگهداری از فرزند را نداشته باشد، باز هم حضانت بر عهده ی جد پدری خواهد بود.

حق ملاقات فرزند و نفقه فرزند

نفقه ی فرزند چه در صورتی که حضانت به پدر تعلق بگیرد یا نه، بر عهده ی پدر است و در صورت فوت پدر، پرداخت نفقه ی فرزند بر ذمه ی جد پدری او خواهد بود.

در صورتی که والدین به علت جدایی یا هر عامل دیگری، در یک منزل سکونت نداشته باشند و فرزند نزد یکی از والدین نگهداری شود، پدر یا مادری که دور از فرزند خود هستند، به صورت کاملا قانونی حق ملاقات فرزند خود را دارند. میزان جلسات ملاقات در هفته، بستگی به نظر دادگاه، توافق والدین و مصلحت کودک خواهد داشت.

در صورتی که حضانت فرزند خود را بر عهده ندارید و حتی برای دیدار او هم به مشکل خورده اید، به هیچ عنوان نگران نباشید. زیرا وکیل حضانت فرزند می تواند این مشکل را به خوبی برای شما حل کند.

سخنی درمورد بهترین وکیل حضانت

بهترین وکیل حضانت باید از ویژگی های متعددی برخوردار باشد، تا موکل ها بتوانند بدون مشکل وکیل خود را انتخاب کنند و در نهایت با پیروزی در دعاوی، از انتخاب خود رضایت خاطر داشته باشند.

آشنایی با ویژگی های وکیل حضانت خوب در تهران، می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. در ادامه به صورت کامل ویژگی های یک وکیل حرفه ای در این حوزه را برای شما بیان می کنیم.

  • اشراف کامل به قوانین به خصوص، قوانین حوزه حضانت فرزند
  • داشتن مهارت بالا برای احقاق حقوق موکل
  • تخصص بالای وکیل تا بتواند با تسلط بر پرونده و جزئیات آن روند دادرسی پرونده را به خوبی طی کند.
  • صداقت و تعهد
  • در جریان قرار دادن موکل از تمام جزئیات پرونده
  • نهایت تلاش برای جلوگیری از شکست پرونده
  • قدرت بیان قوی برای به کرسی نشاندن حرف ها در دادگاه

تمام وکلایی که در مجموعه دادآفرین امین به شما معرفی می شوند، از این ویژگی های مثبت برخوردار می باشند تا بتوانید با خیال راحت وکیل مناسبی را برای پرونده حضانت فرزند، انتخاب کنید و با مشاوره های مفید وکیل خود، در پرونده پیروز شوید.

مدارک مورد نیاز حضانت
  • سند ازدواج
  • سند طلاق
  • شناسنامه و کارت ملی

در شرایطی این مدارک را در اختیار نداشتید، می توانید یکی از مدارک زیر را ارائه کنید:

  • درخواست استعلام
  • درخواست جلب نظر کارشناس
  • ارائه تحقیقات محلی
  • شماره پرونده استنادی
  • شهادت شهود
  • استعلام از پزشکی قانونی
  • اتیان سوگند
سخن آخر

ممکن است که به هر دلیلی بین والدین جدایی اتفاق بیفتد. در این میان برای جلوگیری از هرگونه آسیب روحی به طفل، باید شرایط حضانت فرزند به بهترین شکل انجام شود. برای حل هرگونه مشکل در روند پرونده حضانت نیز، وکیل حضانت در خدمت شما است. برای پیدا کردن وکیل حضانت در تهران میتوانید به سایت دادآفرین امین مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا