استرداد جهیزیهخانواده

وکیل استرداد جهیزیه

مالکیت جهیزیه از آن دختر است و زوج حق انتفاع و استفاده از جهیزیه را ندارد. در صورتی که دختر خواهان جهیزیه ی خود باشد و آن را مطالبه کند، می‌ تواند با کمک وکیل استرداد جهیزیه این کار را به صورت کاملاً قانونی و بدون چالش انجام دهد و دادخواستی را تحت عنوان دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه ارائه کند.

انجام این کار بدون کمک یک وکیل کار بلد شاید دشوار به نظر برسد. اما وکیل خانواده که در حوزه استرداد جهیزیه هم پرونده‌ های مختلفی را قبول کرده است، می‌ تواند به بهترین شکل ممکن مشاوره‌ های مفیدی را ارائه دهد و مجموعه دادفران امین با معرفی بهترین وکلا در حوزه خانواده در خدمت همه ی افراد می‌ باشد.

تعریف جهیزیه

جهیزیه به اسباب و اثاثیه ای گفته می‌ شود که عروس برای زندگی مشترک به خانه ی همسر می‌ برد و در نتیجه تحت مالکیت زن باقی خواهد ماند. معمولاً جهیزیه متشکل از سرویس کامل لوازم مورد نیاز برای زندگی دو یا سه نفره می‌ باشد که این لوازم شامل لوازم برقی، ظروف و لوازم آشپزخانه، سرویس خواب و… هستند.

تهیه جهیزیه بر عهده ی مرد است یا زن؟

بر اساس عرف، وظیفه ی خرید جهیزیه بر عهده ی خانواده ی دختر است اما بر اساس فقه و قانون این وظیفه ی مرد است که لوازم  مورد نیاز زندگی را برای همسر خود فراهم کند و در واقع تامین جهیزیه از طرف خانواده ی دختر به هیچ عنوان واجب نیست و فقط عرفی است که در جامعه جا افتاده است.

استرداد جهیزیه با سیاهه

استرداد جهیزیه از جمله دعاوی پر چالش می‌ باشد که معمولاً در زمان جدایی و طلاق مطرح می‌ شود و در این میان وکیل استرداد جهیزیه در تهران می‌ تواند نقش پررنگی ایفا کند.

شاید این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه انجام می‌ شود تا بر اساس اصول بعد از طرح دعوا و ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، به کمک وکیل استرداد جهیزیه خوب، زن موظف است که دلیلی برای مالکیت خود نسبت به تمام لوازم و وسایل جهیزیه به دادگاه ارائه کند. این دلیل در عرف تحت عنوان لیست یا سیاهه جهیزیه شناخته می‌شود در ادامه استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه را با هم مرور می‌ کنیم.

زمانی که زن جهیزیه را به منزل همسر خود می‌ برد، بهتر است که لیست کامل از جهیزیه و حتی ویژگی‌ های لوازمی که خریده است در برگه ای مشخص تهیه کند. برای مثال بنویسد یک عدد یخچال دو قلو، یک عدد فرش دستبافت ۱۲ متری، دو سرویس چینی و… بعد از اینکه این لیست با رعایت تمام جزئیات نوشته شد، برای اینکه اعتبار پیدا کند، شوهر و چند نفر از اقوام نزدیک او باید این لیست را امضا کنند و در نهایت به این لیست سیاهه جهیزیه گفته می‌ شود.

استرداد جهیزیه با داشتن این لیست، از لحاظ قانونی آسان بوده و بدون هیچ مشکلی می‌توان تمام وسایل منزل را در زمان جدایی استرداد کرد.

استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه به این صورت است که زن با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت دادخواست استرداد جهیزیه را انجام می‌ دهد و با استناد به مدارک موجود می‌ تواند در دادگاه حکم قاضی به استرداد جهیزیه را بگیرد.

توجه داشته باشید سیاهه ای که به امضای مرد نرسیده باشد چندان ارزشی ندارد و شاید برای صدور رای به نفع زوجه موثر نباشد.

استرداد جهیزیه بدون سیاهه به چه صورت است؟

استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه کمی دشوار است. اما قطعاً با مشاوره‌ های وکیل استرداد جهیزیه می‌ توان این کار را از راه‌ های دیگر انجام داد. برای مثال، اقدام بدون سیاهه، فقط با شهادت شهود یا اقرار مرد امکان‌ پذیر است. البته در رابطه با شهادت شهود باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که شهادت زمانی از جانب دادگاه پذیرفته خواهد شد که تمام شهود شرایط قانونی شهادت دادن را داشته باشند.

در شرایطی که زن نتواند مالکیت خود را نسبت به وسایل جهیزیه به دادگاه ثابت کند،  دادگاه حکم مبنی بر تقسیم وسایل را خواهد داد. معمولاً آن دسته از وسایلی که برای مصرف مردان هستند به مرد تعلق گرفته و وسایلی که زنان از آن استفاده می‌ کنند به زن داده می‌ شود.

نقص، تلف یا فروش اموال جهیزیه به دست شوهر چه حکمی دارد؟

از آنجایی که جهیزیه جزء اموال زن به حساب می‌ آید، بر اساس ماده ۶۷۴ قانون مدنی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا حتی نوشته‌ هایی مانند سفته، چک، قبض و… به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا حتی برای وکالت یا هر کار با اجرت و بی اجرت به کسی داده شوند.

در صورتی که بنا روی این اصل بوده باشد که این اشیا مسترد شوند یا به مصرف معینی برسند و شخصی که از این اشیا نگهداری می‌کرده و این اشیا در نزد او بوده است اگر آن ها را به ضرر مالکان یا متصرفان آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند،  یا حتی بدون اجازه به فروش برساند، به حبس ۶ ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

پس زمانی که بحث استرداد جهیزیه مطرح است و زوجه، زوج را از استفاده از جهیزیه ممنوع کرده است، هرگونه استفاده از جهیزیه نقص فروش و تلف کردن آن جرم به حساب می‌ آید.

سخن آخر

اگر برای گرفتن جهیزیه در هنگام طلاق، با مشکل خاصی رو به رو شده اید، می توانید با کمک مجموعه دادفران امین بهترین وکیل استرداد جهیزیه تهران را شناسایی کنید و برای طی کردن مراحل قانونی از او کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا